Oslo girer opp tempoet på ladeplasser
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo kommune legger opp til å doble utbyggingen av ladeplasser for elbil neste år. – Vi gjør nå et taktskifte, sier byråd Ola Elvestuen til elbil.dev05.dekodes.no.
– Vi vil gratulere byråd Ola Elvestuen med fortsatt satsing på elbil og oppfordrer andre byer i Norge til å følge Oslos eksempel. Dette befester Oslos posisjon som verdens elbilhovedstad, sier leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.
Ved slutten av året vil det være totalt 500 ladepunkter på Oslo kommunes parkeringsplasser. Neste år skal det bygges ut 200 nye.
– Det vi gjør nå er et taktskifte. Byrådet legger opp til at fra å bygge 100 ladepunkter i året, skal vi nå bygge 200 ladepunkter neste år, sier Ola Elvestuen til elbil.dev05.dekodes.no. Oslo er en ledende by på infrastruktur og den rollen har Oslo tenkt å beholde, understreker han.
– Dette er helt i tråd med vårt ønske om at utbyggingen av ladeplasser må følge det økte elbilsalget. Utbyggingen vil gjøre det enda enklere for folk å erstatte sine fossile biler med elbiler og bidra til å gjøre lufta i Oslo renere. I tillegg vil det bidra til å redusere støy og utslipp av klimagassen CO2, sier Sletvold.
– En ytterligere satsning skal gjøre det enklere å ta miljøvalg og resultatet vil bli mindre lokal forurensning. Samtidig er denne satsningen en del av virkemidlene for å nå visjonen om Oslo som nullutslippsby, sier Elvestuen.
Flere ladeplasser vil sikre at elbiler og ladbare hybrider får strøm slik at de kan kjøre utslippsfritt. Den videre utfordringen blir å tilrettelegge for neste generasjons ladeløsning for kommende elbiler som også muliggjør kortere ladetid.
– Vi ser også fram til fortsatt god dialog med kommunen for plasseringen og utvikling av de nye ladeplassene. Elbilistene kan gi nyttige innspill til hvor behovet er størst, sier Sletvold.
– I forhold til en utvikling av ladeinfrastruktur skal Oslo kommune være med på teknologiurviklingen slik at vi sikrer en infrastruktur som passer kommende elbilmodeller, sier Elvestuen.
Elbilforeningen ser for seg at hovedfokus bør være på utbygging mellom Ring 1 og Ring 3. Ladeplassene kan da brukes på dagtid av de som jobber i området og på kveldstid av de som bor i området. På denne måten får flest mulig elbilister nytte av tilbudet.
– Plasseringen og fordelingen av plassene er ikke avgjort. Det blir mye opp til Bymiljøetaten å avgjøre, som både vil lytte til brukernes ønsker i kombinasjon med at de skal få budsjettet til å strekke til, sier Ola Elvestuen.