Optimistisk stemning for elsykkel i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har stor tro på at elsykkelen kan få langt flere over fra bil til sykkel. Ikke må du betale bomavgift heller.
Seminaret ble arrangert i Mathallen i Oslo av prosjektet jobbsykkelen.no som er et samarbeid mellom Syklistenes landsforening og Norsk elbilforening.
Annick Roetynck fra den europeiske organisasjonen for elektrisk mobilitet (AVERE), innledet om regelverket for europeiske tohjulinger i EU og om det europeiske elbilmarkedet. Norge er helt i startfasen med elsykkel, men erfaringen fra andre land er at fenomenet sprer seg raskt når markedet først har fått fotfeste.
Belgia, Nederland og Sveits ligger på topp i Europa og flere land er på vei oppover. De nordiske landene og Frankrike ligger foreløpig etter i utviklingen når det gjelder markedsandel for elsykkel.
Aslak Fyhri fra Transportøkonomisk institutt har studert elsyklistene og resultatene viser at elsykkelen blir brukt i langt større grad enn vanlige sykler. Det er også de som ikke sykler fra før som er mest positivt innstilt til elsykkel. Det betyr at elsykkelen vil få flere over fra bil til sykkel og miljøeffekten blir stor.
Hans Håvard Kvisle fra EVO elsykler presenterte det norske elsykkelmarkedet. Stadig flere i sykkelbransjen viser interesse for elsykkel og potensialet er stort. Fra en forsiktig start i 2012 med anslagsvis 3.000 solgte elsykler i Norge, forventer Kvisle en økning til 60.000 elsykler i 2018.
Raimond Oseland i Kristiansand kommune presenterte hvordan kommunene kan bidra til økt bruk av elsykkel for å takle lokale utfordringer med luftforurensing, støy og trengsel. Kristiansand kommune har vært aktive i arbeidet med å fremme bruk av elsykkel og har gode erfaringer med dette. De arrangerer kampanjer, prøvesykling, bedrifts- og skolebesøk tilsvarende det jobbsykkelen.no gjør på nasjonalt nivå.
Poenget er å få flest mulig opp på sykkelsetet og få fram elsykkelsmilet!
Til slutt fikk de rundt 50 seminardeltakerne anledning til å prøve et rikt utvalg elsykler fra mange ulike leverandører som jobbsykkelen.no samarbeider med.
Last ned presentasjoner fra seminaret:
- EU policy on elecric bikes and best case cities in Europe. Annick Roetynck, AVERE – The European Association for Electromobility
- Sykler dobbelt så langt med elsykkel. Aslak Fyhri, Transportøkonomisk institutt
- Det norske elsykkelmarkedet. Hans Håvard Kvisle, EVO elsykler
- Elsykkelboom i Kristiansand. Raimond Oseland. Kristiansand kommune
Presseomtale fra seminaret:
- Elsykkelsalget tar av – NRK radio
- Elsykkelsalet tek av – NRK.no
- Elsykkelimportør vil ikke ha momsfritak – Din Side