Hopp til innhold

Opel Ampera-e blir desidert rekkeviddevinner

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den norske Opel-sjefen Bernt G. Jessen har drevet med elbilpåvirkning siden dagen han begynte i jobben, men er redd de ikke skal klare å levere nok.

PARIS (elbil.dev05.dekodes.no): – Vi kommer til å få mange biler, men jeg er helt sikker på at det blir for få målt mot etterspørselen. De første bilene kommer sent på våren. Så ruller det på, sier Jessen når jeg møter ham for en prat på Opels stand. En viktig grunn til interessen er de stadig oppgraderte rekkeviddeanslagene. Dette ble også et hovedpoeng under den europeiske premieren i Paris. Før toppsjef Karl-Thomas Neumann entret podiet, fortalte Jessen at Ampera-e hadde blitt kjørt fra London til Paris, i forkant av bilutstillingen, på en lading. Distansen var 417 kilometer, og det var 80 kilometer gjenstående rekkevidde ved ankomst. – Det gir dekning for å hevde at rekkevidden kan være over 500 kilometer. Vi har ikke offisielle NEDC-tall ennå, men bilen er målt av oss etter denne syklusen, sa Jessen, og Neumann fulgte opp litt senere. Hvor god rekkevidden faktisk er, vil vi selvsagt teste ved første anledning. Freidig kommunikasjon – Den overgår alle konkurrenter når det gjelder rekkevidde, sa Neumann, og la blant annet til at det estimeres at rekkevidden etter den nye WLTP-syklusen vil bli 380 kilometer. Under pressekonferansen var han også freidig nok til å vise en video der Ampera-e stiller den ene elektriske konkurrenten etter den andre i skyggen på rekkevidde. Opel er tydeligvis selvsikre på at de leverer «state of the art» i kompaktklassen for elbil. – Konkurrenter presenterer konseptbiler med 400 kilometer rekkevidde, som skal komme på markedet om 2-3 år. Vi presenterer en produksjonsbil som dere kan kjøre til våren, fortsatte en offensiv Neumann (bildet). Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no Sjeingeniør for Bolt/Ampera-e-prosjektet, Pam Fletcher, fortalte at bilen er bygget «fra batteriet og opp», og at det kan levere en makseffekt på 160 kW (litt mer enn motorens makseffekt på 150 kW). Maksimal ladeeffekt ved AC-hjemmelading er 7,2 kW (230V/32A 1-fas), mens hurtiglading skjer via Combo/CCS (50 kW DC). Hun understreket at Opel/Chevrolet er selvsikre nok til å tilby en garanti på 8 år / 160.000 kilometer (det etablerte nivået for elbiler). Sier litt, men er hemmelighetsfull – Vi har et firesifret antall «hotte leads», altså kontakt med folk som gjerne vil kjøpe. Så har vi et høyt tresifret antall som allerede har skrevet kontrakter med forhandlere, på et prisnivå vi foreløpig ikke kan kommentere. Men pågangen er i det hele tatt kjempepositiv, sier Jessen. – Interessen er heftig. Det er forsåvidt ikke overraskende for meg, og det begynte for alvor etter at vi gikk ut med foreløpig rekkevidde på rundt 400 kilometer. Da var det mange som sa at de ville være blant de første til å få bil, sier Jessen. Etter det vi erfarer, ligger likevel denne anslåtte – dog ikke bindende prisen – i området 330.000 kroner. Utstyrsnivåer er ikke klare, og det forhandles på både priser og volumer. – De faktorene henger tett sammen, sier Jessen. Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no Har drevet elbilpåvirkning siden dag én I dag ønsker en lang rekke representater (rundt 80) fra det norske forhandlerapparatet velkommen til Paris. – Det blir en eksklusiv Ampera-e-visning for dem her. Senere vil de selvsagt få kursing på den nye modellen, sier Jessen, som forteller at toppsjef Neumann har besøkt ham i Norge flere ganger, og at han har vært svært nysgjerrig på den norske elbilsuksessen. Nok en gang er det liten tvil om at elbillandet Norge har inspirert. – Jeg hadde ikke jobbet lenge i Opel da jeg stilte spørsmålet om vi ikke burde tilby elbil. Svaret da var Ampera (den ladbare hybriden som er gått ut av produksjon). Så gjentok jeg spørsmålet på neste bilutstilling, og da hadde Neumann begynt i topplederstillingen. I etterkant skrev jeg en epost til ham, der jeg blant annet tok opp elbil på nytt. Senere kom han til Norge ved flere anledninger. Da la han merke til at det var elbiler overalt. For ham ble det en wow-opplevelse. Jeg fortalte ham at nordmenn er framtidsrettede, og at det var helt naturlig, sier Jessen. Mannen som i sin tid også sto bak Mitsubishis introduksjon av i-Miev på det norske markedet, er imidlertid kledelig beskjeden når det gjelder sin egen rolle. – Det vi kan fastslå, er at vi har brukt enhver anledning til å påvirke Opel i denne retningen, sier Jessen. Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no