Omvendt skeptiker sentral i gjenbruk av Nissan-batterier
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Bilprodusenter som ikke tilpasser seg, vil gå over i historien, sa Nissans Paul Willcox under lanseringen av xStorage-batteriet for hjemmebruk. Med på laget: Partner Eaton EMEAs omvendte elbilskeptiker Frank Campbell.
LONDON (elbil.dev05.dekodes.no): – Vi er veldig stolte av hvor langt vi er kommet. Normalt ville vi bare stått på scenen for å snakke om en bil, sa Paul Willcox, styreformann Nissan Europe, under lanseringen av de ferskeste nyhetene fra elbilprodusenten denne uka.
For å bidra til ytterligere nytenking, har Nissan inngått en rekke samarbeid med aktører som aldri tidligere har hatt noe med bil å gjøre. En av dem er batteripartneren Eaton EMEA, og samarbeidet ble formalisert for et halvt år siden. – Noen tror nok at vi driver med science fiction. Men vi kan nå fastslå at det er science fact. Vi tror en kombinasjon av elektriske, tilkoblede og selvkjørende biler er et godt svar på utfordringene vi står overfor. Vi har gått fra elektriske drømmer til elektriske realiteter (se figur nederst i artikkelen). Gjenbruk av elbilbatterier, også kalt «second life», er et helt sentralt poeng i dette. – For å overleve i dette klimaet, må bilprodusenter endre seg. For bare ti år siden var elbil en fjern drøm, og vi ble hånet av andre i industrien for vår satsing. Men vi investerte likevel, sa Willcox, som spår at vi de neste ti årene vil se større endringer i bilindustrien enn i de foregående 100 årene.Tror på 100.000 xStorage-pakker
Nissan og Eatons løsning er basert på 12 moduler fra en LEAF-batteripakke, for bruk i private boliger. Den grunnleggende fordelen med systemet, er at man kan lagre strøm når belastningen på strømnettet, og dermed strømprisen, er lav. Når batteriet enten kobles til nettet eller fornybare energikilder som solstrøm, kan det bety store besparelser over tid. I tillegg betyr batteriet en fin backup ved eventuelle strømbrudd, og at lyset aldri går. Batteriet har software som gir enkel styring via app på smartelefonen. På denne måten kan man raskt velge hva man vil gjøre med strømmen; lagre, bruke eller sende ut på nettet.
95 prosent gjenvinnbart
xStorage vil koste 4.000 euro (tilsvarer rundt 38.000 kroner) ferdig installert. Nissan har imidlertid valgt en lavere batterikapasitet enn den nærmeste konkurrenten Tesla. xStorage kan lagre 4,2 kWh nominelt, mens Teslas Powerwall kommer med enten 7 eller 10 kWh. Konfrontert med dette, svarte Dunsmore slik: – Det er to forskjeller. Prisen på vårt produkt dekker både batteriet og installasjonen. Den andre; Tesla har mer lagringskapasitet. Vi mener vårt er mer skreddersydd for bruk i private hus, sa Dunsmore (bildet).
Skeptikeren som ble omvendt
Nissans partner i xStorage-prosjektet er kraftelektronikkprodusenten Eaton EMEA. Historien startet for tre år siden, da Nissan og Eaton begynte å sette inn brukte elbilbatterier i et datasenter. Selskapets president Frank Campbell startet sitt foredrag på interessant vis: – Jeg trodde ikke på elbiler. Jeg trodde heller ikke på muligheten for lagring av strøm i batterier. Inntil for ett år siden. Jeg må bare innrømme at jeg tok feil, sa Campbell, som i dag er fullstendig omvendt og overbevist. – Hvem ville trodd for noen få år siden at Nissan, kraftselskapet ENEL og vi, sammen med noen nettselskaper, ville stå på scenen i dag og snakke om dette? Det er noen fantastiske muligheter vi jobber med. Og vi snakker ikke bare om løsninger for boliger. Vårt strømlagringskonsept kan også passe for bedrifter og andre virksomheter, sa Campbell, som mener teknologien nå er nær «tipping point». – Ta det fra en som har vært 30 år i bransjen og ikke så på dette som en mulighet for kort tid siden, sa Campbell.