Hopp til innhold

Nå går også Recharge for regionale ladepriser: Øker prisene i Sør-Norge, senker dem i nord

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NORD OG NED: Eller ned i nord. Og opp i sør. Vi snakker altså om ladeprisene til Recharge, som har endret prisene sine i dag.

Dermed blir Recharge det andre ladeselskapet som går for ulike prismodeller basert på hvor du hurtiglader. Endringene gjelder drop-in-priser, og innføres i dag.

Tirsdag i forrige uke sendte ladeselskapet Eviny (tidligere BKK) ut melding om at de skrur opp prisene på hurtiglading i deler av landet.

Grunnen var selvsagt de høye strømprisene i den sørlige delen av landet.

Tre dager senere meldte ladeselskapet Kople at også de nok en gang økte ladeprisene, og dermed over doblet prisene sine etter gjentatte økninger det siste halvåret.

Første ladeselskap som lager regionale skiller på pris:

Nå skrur også Eviny opp ladeprisene

Økning i sør …

Også Norges største ladeselskap, Recharge, endrer i dag prisene nok en gang etter at strømprisene begynte å skyte fart.

Og i likhet med Eviny, går de denne gangen for å innføre ulike priser basert på hvor i landet du lader.

I Sør-Norge, der strømmen er dyrest, går prisene opp fra i dag:

For normallading er drop-in-prisen i Sør-Norge nå 4,99 kroner per kWt, før denne prisøkningen kostet det3,49.

Hurtiglading (opp til max 50kW effekt), koster nå 8,29 kroner per kWt, mens de nå tar 8,79 kroner på raskere ladere og lynladere (opp til max 350 kW).

Her kostet det før økningen henholdsvis 6,99 og 7,49 kroner per kilowattime.

STRØMSKILLE: Nå deler også Recharge opp landet i ulike prissoner.

… men prisreduksjon i Midt-Norge og i nord

Drar du lenger nord, blir det imidlertid litt andre ladeboller fra i dag.

Her gjør Recharge noe så sjeldent i våre dager som å skru ned ladeprisene.

For drop-in-lading i Nord-Norge og Midt-Norge koster det fra i dag 3,49 kroner per kWt på normalladere, 6,49 NOK/kWt på hurtigladere og 6,99 kroner per kWt på raskere ladere og lynladere.

Det betyr at de reduserer ladeprisene i dette området femti øre for både hurtig- og lynlading. Normalladeprisen står uforandret.

Elbilvelgeren gjør bilkjøpet enklere

Bruk Elbilforeningens oversikt for å sammenlikne prisene

Det kan være lurt for de prisbevisste blant oss å følge med på Elbilforeningens kontinuerlig oppdaterte prisoversikt på hurtig- og lynlading i Norge.

Den gjør det enkelt å sammenligne prisene hos de ulike ladeselskapene, og du finner den her:

Mann lader elbil

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Rammer også Ladeklubben-brukere, men ikke før 15. oktober

Recharge presiserer følgende på rundt dagens prisjustering på sin nettside:

«Recharge har et åpent nettverk, det betyr at man kan bruke mange forskjellige brikke og app-løsninger for å lade. Vi vil gjøre oppmerksom på at prisen for lading med app eller ladebrikke gjennom ulike tjenesteleverandører (F.eks Fortum, Elton og Elbilforeningens ladeklubb) vil variere. Det er tjenesteleverandørene selv som setter prismodell og prisnivå for sine tjenester.»

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Enklere lading på farten med Ladeklubben

For Elbilforeningens medlemmer som benytter seg av Ladeklubben og den nye, blå ladebrikken, vil Recharge-økningen også føre til prisøkninger for medlemmer som lader med denne på Recharge-stasjoner.

Men frem til 15. oktober vil prisene via Ladeklubben være uforandret, også hvis du lader hos Recharge. Det betyr at det fremdeles kan være ekstra gode penger å spare via Ladeklubben den neste måneden.

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Hvor mye Ladeklubben-prisen vil øke når man lader hos Recharge, vil bli klart i god tid før 15. oktober.

Men siden Ladeklubben og den blå ladebrikken driftes av Elbilforeningen – og ikke skal ikke tjene penger på denne virksomheten utover å dekke opp for egne driftskostnader – vil prisendringen reflektere økningen fra Recharge.

De vil likevel forbli lavere enn drop-in-prisene hos Recharge.

Oslo kommune vil støtte utbygging av lastebil-hurtigladere:

Snart blir det større trøkk på elektrisk tungtransport i Oslo

Elbilforeningen var kritisk, men har delvis snudd

Elbilforeningen har historisk sett vært positiv til at hvert enkelt hurtigladeselskap tilbyr én nasjonal pris i hele sitt ladenettverk.

Det har vært med på å sikre utbygging av hurtigladere også i områder med lav elbiltetthet.

Men situasjonen i Norge i dag er spesiell. Derfor skrev kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening tidligere denne uken en kommentar der hun redegjorde for hvorfor Elbilforeningen nå mener at regionale prisskiller faktisk kan gi mening i situasjonen landet nå befinner seg i.

Berges og Elbilforeningens resonnement kan du lese her:

Elbilforeningen kommenterer:

Er det greit med ulike ladepriser i nord og sør?

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!