Hopp til innhold

Nybilsalget i februar: Under 50 prosent elbilandel

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

På to måneder har elbilandelen i nybilsalget gått ned fra 66,7 prosent til 47,5 prosent. – Disse tallene burde bekymre flere enn meg, sier Elbilforeningens Christina Bu.

Siden desember 2020 har elbilandelen i nybilsalget gått ned fra 66,7 prosent til 47,5 prosent i februar 2021. Audi e-tron topper salgsstatistikken for februar, mens de ladbare hybridene Toyota RAV4 og Volvo XC60 er på 2. og 3.-plass. Det viser helt ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Bekymringsverdig

Elbilandelen i februar 2021 var også betydelig lavere enn landsgjennomsnittet for 2020, som landet på 54,3 prosent. – Disse tallene burde bekymre flere enn meg. Skal vi være i rute til å nå målet om kun salg av nye elbiler i 2025, må vi opp på nivået vi var på i høst. Da var elbilandelen på over 60 prosent flere måneder på rad, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Mener elbilsatsingen bremses til fordel for ladbare hybrider

Sammenlignet med februar 2020 har elbilandelen i nybilsalget falt med 2,2 prosentpoeng. Da var andelen ladbare hybrider på 18,5 prosent. I februar 2021 var den på 31,6 prosent. – Det er ingen grunn til at Norge skal bremse elbilsatsingen til fordel for ladbare hybrider. Dette viser tydelig at regjeringen burde ha skjerpet miljøkravene for ladbare hybrider slik de opprinnelig foreslo i Statsbudsjettet for 2021, sier Bu.
Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2021 en økning i engangsavgiften for ladbare hybrider, men dette ble senere forhandlet bort i budsjettforhandlingene. Elbiler endte dermed gjennom trafikkforsikringsavgiften opp med å bli alene om å få en avgiftsøkning. Mange ladbare hybrider betaler ikke engangsavgift. Norsk elbilforening mener det er avgjørende at avgiftspolitikken innrettes slik at elbiler igjen kan øke sin markedsandel.

Ladbar hybrid knuser elbiler i leasingmarkedet

I leasing- og firmabilmarkedet er elbilandelen i februar på beskjedne 29,3 prosent for elbiler, mens den for ladbare hybrider er på hele 44,1 prosent. – Skal vi lykkes med å nå 2025-målet må også næringslivet gå over til nullutsIippsbiler og regjeringen må slutte å gjøre det enklere å velge ladbare hybrider framfor elbiler, poengterer Bu. Leasing- og firmabilmarkedet utgjør om lag halvparten av personbilmarkedet og mesteparten av varebilmarkedet i Norge. – Vi mener det er viktig at regjeringen tar tak i at de fleste fossile biler i realiteten betaler under halv moms når de leases. I tillegg har ladbare hybrider svært lav eller ingen engangsavgift. Resultatet er at elbiler konkurrerer dårlig i leasing- og firmabilmarkedet. – Tiden for rause skatterabatter på forurensende biler bør være forbi. Nå er det viktig at regjeringen viser alvor med målet om kun salg av utslippsfrie biler i 2025. Målet må følges opp med konkret politikk, avslutter Christina Bu.

10 på topp mest solgte biler i februar 2021

1. Audi e-tron (elektrisitet): 592 2. Toyota RAV4 (ladbar hybrid): 581 3. Volvo XC60 (ladbar hybrid): 513 4. Peugeot e-2008 (elektrisitet): 433 5. Polestar Polestar 2 (elektrisitet): 422 6. Volvo XC40 (elektrisitet): 408 7. Nissan Leaf (elektrisitet): 394 8. Tesla Model 3 (elektrisitet): 334 9. Hyundai Kona electric (elektrisitet): 332 10. Volvo XC40 (ladbar hybrid): 269  

Fylkesoversikt etter gammel fylkesstruktur, februar 2021:

  Antall biler  Elbiler  Elbilandel 
Akershus  1 630  843  51,7 % 
Aust-Agder  177  74  41,8 % 
Buskerud  716  256  35,8 % 
Finnmark  68  15  22,1 % 
Hedmark  307  131  42,7 % 
Hordaland  1 028  590  57,4 % 
Møre og Romsdal  468  188  40,2 % 
Nordland  257  94  36,6 % 
Oppland  252  86  34,1 % 
Oslo  1 333  715  53,6 % 
Rogaland  979  510  52,1 % 
Sogn og Fjordane  198  70  35,4 % 
Telemark  409  176  43,0 % 
Troms  277  99  35,7 % 
Trøndelag  895  473  52,8 % 
Vest-Agder  473  187  39,5 % 
Vestfold  488  229  46,9 % 
Østfold  731  338  46,2 % 
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken