Ny versjon av elektrisk Smart
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mange år har det urbane fenomenet Smart vært godt synlig i europeiske byer. Men motorteknologien har vært konvensjonell og forurensende. Skal vi endelig få store elektriske volum?
Smarts historie
Smartidéen ble opprinnnelig skapt av selskapet som lager Swatch-klokker. De ønska et kjøretøy som kunne «personifiseres» og tilfredsstille den del av markedet som ønska en liten og stilig bil. Men det er vanskelig å produsere og distribuere bil uten å ha med bilindustrien. Designeren fikk derfor først en avtale med VW, deretter Daimler / Mercedes da VW droppa ut. Hissige navnediskusjoner endte i kompromisset Smart = Swatch Mercedes Art. Så var det en lang historie med viderverdigheter, bl.a. hvorfor Smart ikke ble elektrisk eller ihvertfall en hybrid. Noe det er skrevet nok om andre steder.
I 1998 kom bilen på veien. SmartFortwo solgte forholdsvis bra. I mange år har det blitt levert godt over 100.000 av dem årlig. Det har vært noen kostbare sidespor som SmartForfour (mest en Colt), SmartFormore (større cross-over) og en Roadster (kul nok). I løpet av noen år på 2000-tallet tapte Daimler rundt 4 milliarder euro på Smart. Da var det nesten kroken på døra, men det ble valgt å fortsette med 2-seteren. Noe vi skal være glade for nå.
De to første generasjonene elektrisk Smart
I Norge har vi ikke hørt mye om dette. Smart er ikke en suksess her. F.eks. har et urbant kjøretøy som Buddy solgt betraktelig mer.
I 2007 kom de første helelektriske Smart. Generasjon 1 ble produsert i ca 100 eksemplarer og brukt til uttesting i London.
I 2009 kom Generasjon 2 som er blitt brukt til uttesting i 18 markeder. Til den elektriske drivlinja fikk Smart hjelp av Tesla. Opprinnelig skulle det bare lages 1.000 av denne testbilen, men høy etterspørsel pressa produksjonen opp i mer enn 2.000. Interessant nok, legger vi sammen tallene for de første generasjonene, er det lagd nesten like mange elektriske Smart som Think. Hvem har hatt det inntrykket?
Smart sier selv at de i disse åra har vært opptatt av å samle så mye erfaring som mulig om hvordan kunder bruker og lader elbiler. Resultatet av lærdommen skal vi få se neste år.
2012 Smart Fortwo Electric Drive
Nå har Smart (Daimler) snart en ny utgave av elbilen. Da skal vi få se hva de mener er løsningen for urbane behov:
- Fortsatt 2-seter (har nok aldri vært snakk om annet).
- Motoreffekten er økt fra 30 til 55 kW. Resultatet er at 120 km/t nås på 13 sekunder, ikke 23 sekunder som tidligere. 0-50 km/t gjøres nå unna på 5 sekunder. Dette er en permanent-magnet motor utvikla sammen med Bosch.
Batteripakka er ørlite grann økt, 17,6 kWh, som gir ca 140 km kjørelengde. Dette er lengre enn tidligere, men det skyldes også en mer effektiv drivlinje. Smart har erfart at rekkevidden er mer enn nok for den bruken bilen er ment som. Gjennomsnittlig, daglig bruk har vært 30-40 km. Batteriene er litium ion og kommer fra Deutsche ACCUmotive..
- Smart inkluderer hurtiglading, men ikke typen vi nå er kjent med for i-MiEV, LEAF osv. Som ekstrautstyr kan du velge en 22 kW lader til å ha i bilen. Da tar det mindre enn en time å fylle batteriene igjen. Vi snakker nok 3-fas AC, et alternativ tysk bilindustri og Renault ser på istedenfor CHAdeMO.
- De har funnet ut at Smart må ha en ny, frisk grønnfarge
- Selvsagt har den masse utstyr vi forventer å finne i en bil. Det er også lagd en app som kan brukes, eller vanlig internett, som en mulighet til å styre lading, se batteristatus, finne ladestasjoner, sette på klimaanlegg osv.
Dette er godt nytt!
Klart Smartfolka veit hvordan en urban elbil skal lages og være. Et par tusen på veiene gir ekstremt mye nyttig erfaring. Så lenge de da har tilstrekkelige ressurser, får de det til. Eieren Daimler ser generelt mer for seg å lage plug-in hybrider enn reine elbiler. Bortsett fra for dedikert bybruk. Derfor blir nye Smart et flaggskip de trenger for å vise at de også vil elbil, og får kreditkvoter for å oppnå EU-mål om utslipp. Noe som har gjort de villig til å investere tungt i denne modellen.
Den årlige produksjonen i Hambach, Frankrike, varsles til å bli femsifra. Salget skal dekke 30 land. Nok en gladnyhet, vil vi si. Da må den da komme til elbillandet Norge!
Prisen? Nei, det får vi antagelig ikke vite før elbilen i september presenteres på bilutstillingen i Frankfurt.
Elektrisk tråsykkel
Som et PS, nei egentlig mer enn det, Smart lanseres samtidig en elektrisk assistert sykkel (pedelec). Den er lagd sammen med berlinske GRACE, og har idé og konsept som en Smart bybil. Sykkelen kan selges sammen med bilen fordi de naturlig utfyller behovet som byfolk har for mobilitet. I Tyskland blir prisen lavere enn €2.900. Smart påstar at det er en attraktiv pris for et «high-tech-produkt».
Den svært lange pressemeldinga kan du lese her.