Hopp til innhold

Ny undersøkelse: Skjermer i bilene fører til flere ulykker

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

DISTRAHERENDE: Halvparten av bilistene har hatt oppmerksomheten på skjermen og ikke på veien. Foto: iStockPhoto/TSF

Halvparten har opplevd at den interaktive skjermen har tatt oppmerksomheten bort fra kjøringen. Og hele 100.000 trafikkuhell skyldes bruk av skjerm i bil.

Det viser en ny undersøkelse som Ipsos har gjennomført på vegne av Gjensidige og Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) blant 3.500 elbilister. – Når halvparten av bilistene har hatt oppmerksomheten på skjermen og ikke på veien, er det alvorlig. Dette kommer i tillegg til mange andre forstyrrelser som mobilbruk, bruk av sosiale medier og selfies bak rattet, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF .
BEKYMRET: Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.
I dag får stadig flere biler såkalte touch-skjermer – faktisk halvparten av bilene som selges nå. Og de blir gjerne større og større. Byton M-Byte skal få en heldekkende skjerm på ikke mindre enn 48 tommer. Men av biler som er på markedet, er Tesla «skjermkongen» – med en 17-tommer i midten. På Tesla Model 3 er det aller meste av funksjonene interaktive. Selv intervallet for vindusviskere aktiveres via skjermen. Men ikke alt skyldes skjermene i bilen. I dag omgir vi oss med store smarttelefoner og iPader som hele tiden skriker etter oppmerksomhet, og hvor ofte ser vi ikke sjåfører som sitter med snuta i telefonen, mens de oppdaterer seg på Facebook og «facetimer» med kjæresten? LES OGSÅ: Tør vi slippe rattet? Dette mener ekspertene om selvkjørende biler

3 prosent av alle ulykker knyttes til skjermbruk

– Dessverre har bilkjøring ikke blitt et fristed der man kobler ut bruk av skjermer, mobil, nettbrett og annet, sier kommunikasjonssjef Marie Brudevold i Gjensidige.
UROLIG OVER UTVIKLINGEN: Marie Brudevold i Gjensidige.
4 av 10 av de som har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner på grunn av interaktiv skjerm, mener det førte til ulykke eller uhell. Regner man om til alle som kjører bil utgjør dette 3 prosent. – Vi er svært urolige over utviklingen, sier Brudevold. Hun hadde håpet på bedre tall, men er ikke overrasket. Både Tangstad-Holdal og Brudevold anser uoppmerksomhet bak rattet nærmest som en «folkesykdom». De mener trygge trafikkmiljø, holdningsarbeid, politikontroller og annet må intensiveres for at ikke flere liv skal gå tapt som følge av dette. LES OGSÅ: Tesla tilbakekaller biler på grunn av skjermtrøbbel
Fakta fra undersøkelsen:
For femte året på rad legger Trafikksikkerhetsforeningen sammen med Gjensidige og andre samarbeidspartnere ut på sommerturné for å informere trafikantene om farene i trafikken. Samtidig som vi ønsker å gi gode råd på veien for en trygg og god sommer. Se video under!