Ny 5-seters elbil fra Renault
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.


Kangoo har en 44 kW elektrisk motor som de påstår har en energieffektivitet på over 90%. Da er det ikke mye som blir til varme. Bensin- og dieselmotorer ligger gjerne på mellom 20-30% og lager mer varme enn framdrift.
- Maksimalt dreiemoment er 226 Nm.
- Batteripakka er på 22 kWh og ligger sentralt plassert under bilens gulv.
- Renault Kangoo Maxi Z.E. (den fulle betegnelsen) er 40 cm lenger enn den opprinnelige, mindre varianten og måler da 4,60 meter i lengden. Leveres både som 2-seter og 5-seter.
- Den større 2-seters varebilen har et lastevolum på 4,6 m3.
- For flere passasjer istedenfor mer last, finnes det fire ulike interiørdesign avhengig av antall passasjerer. Baksetene kan slås ned slik at den også kan kombineres med 3,4 m3 lastevolum hvis ingen vil sitte på med deg.
- Visstnok skal denne elbilen ha en rekkevidde på 170 km. Men ser vi størrelsen på batteripakka mot totalvekta på bilen, må vi anta vesentlig kortere kjørelengde under norske forhold. Som Renault selv skriver, rekkevidden påvirkes av veitype, temperatur, fart og kjørestil. Mon tro om ikke last og antall passasjer også vil bety ganske mye. Skal vi tippe 70-140 km rekkevidde i Norge?
Heldigvis har Renault mange års erfaring med elbiler og er opptatt av å utstyre bilene med «range management». Inkludert prosentvis mengde strøm igjen på batteriene, økonomimeter for energiforbruk og en computer som viser gjenværende rekkevidde, kWh strøm på batteriene og sanntids og gjennomsnittlig energiforbruk. Høres ikke ut som å være av de mest avanserte løsningene, men sikkert greit nok.
- I løpet av høsten 2011 vil 5-setervarianten av Kangoo bli lansert i Europa.
- Renault oppgir at prisene før eventuelle avgifter (som vi slipper i Norge) vil være henholdsvis €20.000 (ca NOK 160.000) for den minste varebilen, €21.200 (ca NOK 170.000) for den litt større varebilen som 2-seter og €22.000 (ca NOK 176.000)for 5-seteren. Ojsann, det høres rimelig ut. Men så tilkommer det batterileie som vil koste fra € 72 (ca NOK 720) inkl mva i måneden. Slik reglene nå er i Norge, slipper vi ikke unna mva på batterileie. Og vi veit heller ikke hva prisene til slutt blir hvis det må gjøres noen tilpasninger til nordisk klima.
- Renault har regna på at de totale kostnadene for disse elbilene vil bli det samme som for en lignende bensin/dieselbil, ved årlig kjørelengde under 15.000 km. Kjører du lengre, skal dette bli billigere. Ihvertfall i Frankrike som sikkert er utgangspunktet for regnestykkene deres.
