Hopp til innhold

Norges første lynlader er åpnet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagens typiske hurtigladefart (50 kW) skal kunne ganges med sju etterhvert på Fortum Charge & Drives nye lynlader ved E18 i Ski. Da begynner man å nærme seg tiden det før tok å fylle tanken.

Mot slutten av 2011 kom de aller første hurtigladerne på plass i Norge, omtrent samtidig som Nissan LEAF ble lansert på det norske markedet. Drøyt seks år senere kan mellom 1.250 og 1.300 elbiler hurtiglade samtidig over det ganske land. Nettopp dette fokuserte Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu på i sin tale denne regntunge aprildagen i Ski: At den var en merkedag i elbilutviklingen. – Da de første hurtigladerne kom i 2011, tror jeg ingen ville våget å håpe på at vi skulle være der vi er i dag. De siste fem årene har elbiler gått fra en markedsandel fra 3 til 21 prosent, og nå i mars satte vi en ny rekord med en markedsandel på rene elbiler på hele 37 prosent. Det er helt utrolig, og det vekker vanvittig oppmerksomhet utenfor landegrensene, sa Bu. – Nå som lynladerne kommer er vi på vei inn i en ny æra. Vi ser frem til fortsettelsen! Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no Rundt 400 av dagens hurtigladere er Teslas superladepunkter, som har en praktisk makseffekt på 120 kW, mens resten typisk leverer inntil 50 kW. Dette blir i spedeste laget for dem som, naturlig nok, ønsker god ladefart på kommende modeller som Hyundai Kona, Jaguar I-Pace og Audi e-tron quattro. Alle disse kan lade med 100 kW (DC) effekt eller mer. Ikke minst venter vi på markedsintroduksjon av Kia Niro Electric og Nissan LEAF med vesentlig økt rekkevidde.

IONIQ første gjest etter snorklipping

Noen av de nevnte elbilene var imidlertid ikke å oppdrive før åpningen på Shell / 7-Eleven-stasjonen ved Nygårdskrysset i Ski (langs E18) i går. Derfor var det en Hyundai IONIQ som ble rullet inn til den aller første hurtigladeseansen, etter at stasjonsdriveren hadde klippet snora (bildet nederst) og levert noen svært inspirerte ord om elbiler, elbilister og hurtiglading.   Nå fikk riktignok heller ikke denne IONIQ-en full guffe, siden den i likhet med konsernsøster Kia Soul er satt opp til å kunne motta maks 70 kW. Men det er fortsatt vesentlig mer enn røkla, som tar opp til 50 kW. Den nye lynladeren har forresten både Combo/CCS- og CHAdeMO-plugg. Den store forskjellen på disse er at førstnevnte leverer 150 kW effekt, mens CHAdeMO inntil videre er begrenset (i protokoll) til 62,5 kW. Mye tyder på at neste skritt for CHAdeMO-organisasjonen blir opp til 100 kW, men det er samtidig ingen  tvil om at hastigheten for Combo/CCS må matches over tid. Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no

Første skritt på veien til Helsinki

Fortum Charge & Drive-toppsjef Rami Syväri, som hadde tatt turen fra det finske hovedkvarteret i Espoo, skrøt i sin tale også av lynladerens beliggenhet: – Siden ladestasjonen er så nær både E6 og E18, er den egnet for å kunne skape nettopp denne korridoren for fremtidens elbiler. Denne lynladeren vil utgjøre en korridor for fremtidens elbiler – sammen med tre tilsvarende ladestasjoner i Sverige og én i Finland – som vi nå er i ferd med å realisere mellom de nordiske hovedstedene Oslo, Stockholm og Helsingfors, fortsatte Syväri.
– Snart kommer fremtidenes elbiler, som vil kunne benytte seg av denne lynladerens fulle potensial – og de vil bare trenge omtrent ti minutter på å bli fulladet. PS. De to lynladerne er altså forberedt for 350 kW ladeeffekt, men vil i første omgang levere maks 150 kW til kommende modeller.
Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no