Norge dominerer det europeiske elbilmarkedet
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hele 35 prosent av alle elbiler som ble solgt i Vest-Europa første halvår 2014 havnet i lille Norge.
Salgsvinneren Nissan LEAF hadde en markedsandel på 25,7 prosent av alle ladbare biler solgt i Vest-Europa første halvår 2014 viser tall fra AID Newsletter. Totalt ble det solgt 6.880 Nissan LEAF i årets første seks måneder i Vest-Europa. Av disse endte rundt 25 prosent opp i Norge.
Tesla på andreplass
På andreplass kommer Tesla Model S med 5.347 solgte eksemplarer, en markedsandel på 19,9 prosent. Hele 3.134 av disse ble solgt i Norge.
Det ble solgt 4.853 BMW I3, både helelektrisk og ladbar hybrid og den havner derfor på tredjeplass totalt. De fleste land utenom Norge regner alle ladbare biler i kategorien «Electric Vehicles». Over halvparten av BMW I3 som ble solgt i Tyskland i juni var plug-in-versjonen, ikke den helelektriske som selges i Norge.
Renault ZOE selger bra i Europa
Selv om den foreløpig selger dårlig i Norge, kommer Renault ZOE på fjerdeplass med 3.594 solgte eksemplarer i første halvår totalt i Vest-Europa.
Mens elbiler står for under en halv prosent av alle biler som blir solgt i Vest-Europa, har Norge passert 10 prosent andel hittil i år. Uten det norske markedet hadde det vært vanskelig for bilprodusentene å satse videre på utvikling av elbilen. Hva som skjer i Norge har for første gang betydning i den internasjonale bilbransjen.
Selv om salget av elbiler i resten av Europa er labert, har det likevel vært en økning på nesten 80 prosent i juni 2014 i forhold til i fjor. Igjen er det Norge som står for mesteparten av salgsøkningen.