Hopp til innhold

Norge dominerer det europeiske elbilmarkedet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hele 35 prosent av alle elbiler som ble solgt i Vest-Europa første halvår 2014 havnet i lille Norge.

Salgsvinneren Nissan LEAF hadde en markedsandel på 25,7 prosent av alle ladbare biler solgt i Vest-Europa første halvår 2014 viser tall fra AID Newsletter. Totalt ble det solgt 6.880 Nissan LEAF i årets første seks måneder i Vest-Europa. Av disse endte rundt 25 prosent opp i Norge.

Tesla på andreplass

På andreplass kommer Tesla Model S med 5.347 solgte eksemplarer, en markedsandel på 19,9 prosent. Hele 3.134 av disse ble solgt i Norge.

Det ble solgt 4.853 BMW I3, både helelektrisk og ladbar hybrid og den havner derfor på tredjeplass totalt. De fleste land utenom Norge regner alle ladbare biler i kategorien «Electric Vehicles». Over halvparten av BMW I3 som ble solgt i Tyskland i juni var plug-in-versjonen, ikke den helelektriske som selges i Norge.

Renault ZOE selger bra i Europa

Selv om den foreløpig selger dårlig i Norge, kommer Renault ZOE på fjerdeplass med 3.594 solgte eksemplarer i første halvår totalt i Vest-Europa.

Mens elbiler står for under en halv prosent av alle biler som blir solgt i Vest-Europa, har Norge passert 10 prosent andel hittil i år. Uten det norske markedet hadde det vært vanskelig for bilprodusentene å satse videre på utvikling av elbilen. Hva som skjer i Norge har for første gang betydning i den internasjonale bilbransjen.

Selv om salget av elbiler i resten av Europa er labert, har det likevel vært en økning på nesten 80 prosent i juni 2014 i forhold til i fjor. Igjen er det Norge som står for mesteparten av salgsøkningen.