Nissan gearer opp elbilsatsingen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har plukka opp nyheter om Nissans videre satsing på LEAF, ikke minst som en konsekvens av at flere fabrikker skal igang. Også noen få lekkasjer om 2013-modellen.
I løpet av Nissans regnskapsår 2012 (varer ut 1.kvartal 2013) skal de sette igang salg i flere marked, tidoble antall forhandlere og gjennomføre en kraftig utvidelse av hurtigladeinfrastrukturen.
Forhandlernettverk
Idag er Nissan LEAF i salg i 14 europeiske marked og har totalt 110 forhandlere. Innen utgangen av mars 2013 skal antall forhandlere øke til over 1.000 fordelt på 24 europeiske land! Og alle disse vil bli utstyrt med hurtigladestasjon. Da blir det litt av et nettverk fordi enkelte land må få ganske mange forhandlere. I oppkjøringa til dette, virker det også som mange forhandlere først skal få ha LEAF for demonstrasjonsbruk før de blir offisielle forhandlere. Innen utgangen av april i år påstår Nissan at 700 europeiske forhandlere vil ha denne muligheten.
Dette er en ganske rå satsing. Hvor mye av dette vi vil merke i Norge, blir spennende å se. Det må da absolutt være rom nå for å få flere LEAF-forhandlere her hjemme. Tipper en del Nissan-forhandlere er misunnelige over ikke å få være med på suksessen.
Hurtigladere
Alle LEAF-forhandlere må få opp hurtigladere. Som f.eks. denne hos AutoCenteret i Bergen. Noe som vil glede mange.
Nå skal visstnok ikke selve hurtigladeren koste mer enn 50% av hva som var prisen for ett år siden, dvs under €10.000. Disse hurtigladerne skal være forberedt for AC-lading, ikke bare CHAdeMO-løsning med likestrøm. Denne strategien med AC-DC Mix er for å støtte opp om lanseringen av alliansepartner Renaults elbiler som skal (semi-)hurtiglade med AC 3fas 400V.
Svært interessant og gledelig at Nissan-Renault forsøker å støtte opp om begge de to mest aktuelle løsningene for hurtigere lading. De skal ha et samarbeid om dette med fem av Europas største strømselskaper. Som en kick-start skal det nå på forsommeren deles ut 400 ladere til europeiske byer. Men sikkert da med en liten fotnote om at de skal forbeholdes for eiere av Nissan- og Renaultelbiler, eller i hvertfall ha rabattert bruk for dem. Tross alt, det er da ingenting som er gratis her i livet. Sjøl om vi elbileiere av og til kan ha blitt bortskjemt til å tro det…
Visjoner og målsettinger mangler ikke. Innen 2015 er over skal det være titusenvis av hurtigladere over hele Europa. En temmelig våt, elektrisk drøm.
Markedsføring
Vi savner fortsatt et skikkelig trøkk i europeiske markedsføringskampanjer for LEAF. I USA har de kjøpt dyr reklametid på Super Bowl, men her hjemme er det mer stille. OK med noen helsider i Aftenposten, men ingen ekstraordinær innsats. Lanseringsreklame for nye bilmodeller kan det gjerne være i større omfang enn hva vi til nå sett.
Nå lover Nissan «an innovative online focussed campaign». I løpet av 100 dager skal den overbevise flest mulig om å kjøre elektrisk. Elbilen skal presenteres for et helt nytt publikum og introdusere dem til de unike fordelene ved å kjøre elektrisk. Dette er ikke våre svulstige ord, men Nissans måte å uttrykke seg i pressemeldinger. Dessuten skal det være en ny annonsekampanje som skal vise at LEAF er det ultimate eksemplet på Nissans innovasjonskraft. I mange markeder vil det være første gang LEAF blir brukt i TV-reklame.
Ja! La oss håpe det inkluderer Norge.
Produksjon i Europa
I løpet av våren begynner batteriproduksjon på fabrikken i Sunderland, England. Opprinnelig hadde Nissan planer om flere batterifabrikker i Europa, blant annet Portugal. Men det virker som all aktiviteten konsentreres rundt der også europeisk produksjon av LEAF skal være. Den skal starte opp om cirka et år. Fint at de først trener på å bygge batterier. Vi vil at de skal være av super kvalitet.
Nå gir Nissan temmelig tydelig uttrykk for at elbilbatterier slites ut ved bruk. Så derfor planlegger de sammen med Renault å få mest mulig ut av batterier som ikke lenger yter tilfredsstillende i bilene. Først og fremst som energilagre ved solcelleanlegg og vindmøller eller backupbatterier i lokale, ustabile strømnett. Programmet «Second Life» for batterier skal vi få vite mer om i de neste 12 månedene. Ingen grunn til å tro at det haster mer enn det. For dagens LEAF-eiere skal da ha batteriene sine i minst fem år før de må nappes ut av elbilen.
USA-salget
I det siste har LEAF-salget i USA vært litt trått. Ifjor ble det solgt nesten 10.000 hvorav det i enkelte måneder var et salg over 1.000 biler. Nå ser vi at dette har falt til 676 i januar og 478 i februar. Til og med underprestert sammenligna med Chevy Volt som de ifjor banke ned i støvlene. Det blir spennende for LEAF de neste månedene i USA. Foreløpig skylder Nissan litt på sesongvariasjoner og forventer salg i sommermånedene på over 2.000 pr måned. Noe som bør være mulig da LEAF er i ferd med å komme i salg i alle stater. Og helt nødvendig da LEAF etterhvert også skal produseres på fabrikken i Smyrna, Tennessee.
2013-modellen
Mark Perry i Nissan USA lover at 2013-utgaven av LEAF, kommer vel seinhøstes, vil få noen kraftige forbedringer:
- Skinnseter
- Mørkere interiør som opsjon
- Et bedre varmeapparat som skal forbedre rekkevidden i kaldt vær, Nissan hevder at det kan utgjøre 30-37 km
Det er nok noen eiere som har fortvilet litt over dagens lyse interiør og risikoen for at det fort blir skittent og stygt. Ja, de må ha uttrykt seg så tydelig om dette at Nissan har tatt poenget.
Hvis de virkelig klarer å redusere varmeapparatets begrensning av rekkevidde, i et slikt omfang som de beskriver, er det en kjempegevinst. Ja, bare et par mil vil være gull verdt for mange elbilister. Vi veit ikke akkurat hvilke tekniske nyvinninger vi snakker om, bare at Mark Perry på sin amerikanske måte beskriver det nye varmeapparatet som «much, much more efficient». Det høres bra ut. Er det noe lignende som det Renault ZOE skal ha?
Flott at Nissan har ting på gang. Ikke at LEAF er noen dårlig elbil nå, nei. Men forbedringer skal vi alltid glede oss over. Da kan de øke farten i det globale salget og ikke bare ha suksess i Norge.
Kort oppsummert – Nissan kjører videre i full fart med LEAF. Vanskelig å tolke dette som noe annet. Men så har de heller ikke så mye valg etter kjempeinvesteringene som allerede er gjort. La oss inderlig håpe at de får bedre og bedre respons i markedene. Ikke bare i Norge, men også i de virkelig store bilmarkedene. Vi fikk således en litt hyggelig overraskelse da vi ved et besøk i den flotte byen Leeds, England, tilfeldigvis snubla over en fargerikt dekorert LEAF.
PS En overhodet ikke Nissanrelatert nyhet? Vi har fått meldinger om at «trillingene» også har fått redusert pris i andre europeiske land. Nye priser i Sverige og England er på samme nivå (ekskl avgifter) som de vi nå har i Norge.