Nå vil Hyundai også lage elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hyundai Motor Company har detonert en aldri så liten bombe: Deres første elbil kommer på markedet neste år.
De fleste trodde nok at Hyundai utelukkende satset på hydrogen, på samme måte som Toyota. Noen vil også ha det til at skjer lite nytt innen elbil. Så kom nyheten om at Hyundais første elbil er nærmere enn som så. Det skal ifølge The Korea Times være snakk om en sedan i mellomklassen, før det også skal følge både elektrisk sportsbil og SUV.
– Vi ser frem til å tilby batterielektriske biler, selv om vi i dag ikke kan bekrefte når de kommer til Norge. Sammen med den elektriske brenselcellebilen ix35 FCEV (nederst i saken) vil dette gi Hyundai en sterk posisjon innenfor biler med null utslipp, sier PR Manager Morten Brusletto (bildet) i Hyundai Motor Company.
Han representerer det norske importapparatet, som i dag ikke kan tilby hel- eller delelektriske biler. Det har åpenbart bidratt til lavere markedsandel i Norge de siste årene enn tilfellet ellers ville vært.
Men nå skjer det flere positive ting på en gang. For elbilen blir ikke alene.
Lover forbedrede batterier
– I tillegg kommer vi snart med plug-in hybrid, så dette ser vi frem til, fastslår Brusletto, uten å avsløre om det er snakk om Sonata-modellen på bildet øverst i saken.
Det vil neppe komme som noen overraskelse hvis Hyundai trekker veksler på Kia, et selskap Hyundai i dag eier omtrent 1/3 av. Kia har allerede Soul Electric på markedet, og har utstyrt den med batteripakke fra SK Innovations.
Foreløpig tyder alt på at Hyundais ladbare hybrid(er) skal få batteri fra samme produsent, mens LG Chem skal lage «neste generasjons batteri» til Hyundais elbil(er). Ifølge Hyundais talsperson løper denne batterikontrakten foreløpig til 2018.
Den samme talspersonen forklarte også hvorfor Hyundai har hoppet ned fra gjerdet: Å styrke seg i kampen mot internasjonale konkurrenter.
– Elbilen skal utstyres med forbedrede batterier, bedre styringssystemer og lettere materialer. Den vil veie 30 prosent mindre enn dagens hybridbiler, sa talspersonen.
Spent produsent
Hyundai har hentet tyskeren Albert Biermann fra BMW, der han sist var executive vice president, som ansvarlig for elbilprosjektet.
Det kan virke som det er alvorlige planer på gang, med minst tre elbiler og kanskje så mange som 12 ladbare hybridmodeller innen 2020.
Artikkelen hos The Korea Times tyder på at det er USA som er driveren for prosjektet, og viser til at det der ble registrert 83.647 hel- eller delelektriske elbiler til og med november i fjor.
Elbilen Nissan LEAF og ladehybriden Chevrolet Volt dominerer, og delte halvparten av markedet mellom seg i fjor. Her vil Hyundai åpenbart skaffe seg en posisjon, og da drypper det også på Norge.
– Det blir interessant å se hva ny politikk, utviklingen av nye modeller og lavere energipriser betyr i de store elbilmarkedene, uttaler Hyundai-kilden.