Nå tenker hele det tyske topplaget elektrisk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi viser fram sin elektriske Q6 e-tron, og snakker vakkert om elbil. Porsche viser sin frekke Mission E, mens Mercedes-Benz skal ha nye elektriske saker på gang. BMW vil ikke være dårligere.
KOMMENTAR: Det er en tradisjonell og velkjent dynamikk i den tyske bilindustrien; hvis én stikker hodet fram med noe nytt, kan ikke de andre være dårligere. Elbil er generelt i vinden på Frankfurt-utstillingen, senest formidlet av Volkswagen-eide Porsche.
Og til tross for at BMWs i-avdeling ikke viser fram noen helelektriske nyheter i Frankfurt, bærer uttalelsene fra toppsjefene – til Autonews – bud om at det er noe nytt på gang hos dem. Å tippe at neste bayerske elbil ut heter i5 gir neppe allverdens odds.
– Vi ser på en rekke alternativer til hva som kan komme i tillegg til i3 og i8. Vår i-avdeling vil fortsette å utvikle seg, sier BMW-toppsjef Ian Robertson, og legger til at selskapet er i «en avsluttende vurderingsfase».
Tror på doblet kapasitet
BMW lanserte sin helelektriske i3-modell (under) mot slutten av 2013. Siden da er mer enn 3.300 enheter registrert i Norge. Relativt imponerende 53 eksemplarer av den ladbare sportsbilen i8 er også registrert siden introduksjonen i fjor.
En avgjørende faktor ved begge, har vært å gjøre dem lettest mulig. I fortsettelsen vil høyere energitetthet i batteripakkene være en avgjørende faktor. Samlet har det stor betydning for rekkevidde.
Eller som BMWs CFO Friedrich Eichiner uttrykte det på en pressekonferanse i Frankfurt:
– Vi synes ikke det gir mening å laste biler med hundrevis av ekstra kilo for å få økt rekkevidde. Vi tror batterikapasiteten kommer til å dobles, med samme vekt, om ikke lenge.
– Q6 er ikke en «compliance car»
Enda mer konkrete er Audis folk. Aller tydeligst er selskapets Amerika-sjef Scott Keogh, når han snakker om Audis elektriske SUV – Q6 e-tron:
– Til forskjell fra endel andre folk, er vi optimistiske til – dersom vi bygger den riktige elbilen – at det vil være et marked, sier Keogh til Autonews.
Han mener fallende batteripris og høyere energitetthet – som igjen betyr lavere elbilpriser og bedre rekkevidde – vil skape et levedyktig, etterspørselsdrevet marked for merkets kommende elbiler. Bilprodusentene har ofte blitt mistenkt for å lage elbiler som såkalte «compliance cars» for det amerikanske markedet. Dette fordi nullutslippsbiler har gitt dem anledning til å selge sterkt forurensende biler i den andre enden av skalaen.
– Vårt siktemål er ikke å bygge en «compliance car», men en kul og attraktiv bil. Det vil hjelpe varemerket, og kundene våre kommer til å like den, sier Keogh.
– Vil uten tvil komme flere
Han sier den amerikanske divisjonen har argumentert for å gi produksjonsversjonen av Q6 e-tron samme størrelse som dagens populære, fossile crossover-modeller i USA.
Videre uttaler Keogh at han tror elbiler vil stå for minst 25 prosent av salget i USA fra 2030, basert på hva som vil skje med krav til utslipp. Med tanke på at Norge allerede er oppunder 20 prosent, er det kanskje ikke spesielt ambisiøst.
Uansett; det betyr behov for flere elbilmodeller på markedet.
– Vi kommer til å trenge flere modeller. Det vil uten tvil komme flere, sier Keogh.
Les mer Frankfurt-nytt
Mission E: Høyspent og elektrisk fra Porsche