Nå skal det virkelig satses på hurtiglading
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Stortingspolitikerne våre viser igjen at de er i verdensklasse når det gjelder å legge til rette for utslippsfri transport, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
– Stortingspolitikerne våre viser igjen at de er i verdensklasse når det gjelder å legge til rette for utslippsfri transport, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Fredag morgen gjennomgikk hun «Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Kraft til endring – Energipolitikken mot 2030», og fant svært mye positivt relatert til elbil. – Ja, det står veldig mye bra i energi- og miljøkomiteens innstilling om Energimeldingen. Vi registrerer også, med glede, en svært elbilpositiv opposisjon på Stortinget, sier Bu. – Det viktigste er at det poengteres at det må satses på hurtiglading, og veldig mye av det som foreslås er basert på våre innspill. Vi har også spilt inn at det bør bygges minimum 5.000 offentlige ladepunkter i året fram til 2020 for å holde tritt med utviklingen, konstaterer Bu.Lading: Viktig forutsetning
Komiteen mener at «en bred utbygging av ladeinfrastruktur er svært viktig på veien mot reduserte utslipp i transportsektoren, og at tilgang på hurtig- og normallading er en forutsetning for å øke markedsandelene for elektriske biler». – Dette er gode signaler. Elbilforeningen har spilt inn at det er viktig med tydelige mål og en kraftig satsing på hurtigladeinfrastruktur, sier Bu. Hun understreker at Elbilforeningen har jobbet svært grundig med innspillene til Energimeldingen. – Blant annet har vi vært i dialog med aktører som NVE, Statnett, Energi Norge, og dessuten kraft- og ladebransjen. I våre møter med stortingspolitikerne har vi opplevd en stor interesse, og ikke minst forståelse, for viktigheten av videre sterk satsing på å fremme elbilen, sier Bu.Offensivt mindretallsforslag
– Viktig er det også at komiteen understreker at infrastruktur må bygges ut også der det ikke er mulig på kommersielt grunnlag, og at den må fange opp teknologisk utvikling og behov for effekt, sier Bu. Særlig honnør deler hun ut til mindretallspartiene Ap, SV, Sp og MdG, som har fulgt opp flere innspill fra Elbilforeningen. – Vi er svært glade for at disse partiene setter tydelige krav, og håper at dette er noe Regjeringen vil følge opp:- 1 offentlig ladepunkt per 10 biler i de 10 største byområdene
- 1 offentlig ladepunkt per 20 biler utenfor de største byområdene
- 1 hurtiglader per 100 biler