Hopp til innhold

Dette er takstene fra 1. september: Nå blir det dyrere med elbil gjennom bomringen i Oslo

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BOMPENGEØKNING: Nå øker prisene for passere bomstasjonene i Oslo både for elbiler og for fossilbiler. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev05.dekodes.no

Fra 1. september vil en bompassering med elbil koste 14 kroner i hovedstaden. I rushtiden må du ut med 17 kroner.

Fra om med i morgen blir det rundt tre ganger så dyrt å kjøre elbil gjennom bomringen i Oslo.

Det blir dyrere også for de fleste andre bilister, men det er elbilistene som får den største prosentvise økningen.

Bakgrunnen er at Oslo kommune, Viken fylkeskommune og staten tidligere i år ble enige om nye bomtakster i Oslo under de såkalte Oslopakke 3-forhandlingene.

Oslopakke 3 sier noe om hvordan de store samferdsels- og kollektivprosjektene i hovedstadsområdet skal finansieres.

Forhandlingene om Oslopakke 3 i gang nå:

– Bompengerabatt avgjørende for at Oslo skal nå klimamål

Første økning kommer nå

I forhandlingene ble partene enige om en økning i bompasseringene for elbil og bensin- og diesel.

Den første økningen du kan se detaljene om nedenfor, gjelder fra i morgen, torsdag 1. september 2022.

Deretter kommer det en ny økning 1. januar i 2024.

Dette er endringene for elbilistene:

I dagI dagFra 1. september med brikkerabattPris fra 1. september uten brikkerabatt
Indre ringBygrensa og OsloringenAlle ringerAlle ringer
Elbil utenom rush4 kr4,8 kr11,2 kr14 kr
Elbil i rush7,2 kr8,8 kr13,6 kr17 kr

Tidligere har det vært billigere å passere bomstasjonene i det som omtales som Indre ring, men fra 1. september blir det samme pris gjennom alle bompunktene.

Prisene for rushtid gjelder i tidsrommet 06.30 til 09.00 om morgenen, og fra 15.00 til 17.00 om ettermiddagen.

Skrudde opp prisene 1. juli:

Dobbelt så dyrt å gatelade i Oslo

Du bør ha autoPASS-avtale

Det er fremdeles lurt å ha autoPASS-avtale og bombrikke i frontruta på elbilen: Da får du 20 prosent rabatt på den opprinnelig prisen.

Kjører du elbil gjennom bomringen utenfor rushtiden etter 1. september betaler du i utgangspunktet 14 kroner.

Prisen med autoPASS-avtale er 11 kroner og 20 øre. Opprinnelig pris i rushtiden er 17 kroner, mens med autopass-avtale er prisen 13 kroner og seksti øre.

Med autoPASS betaler man kun for én bompassering i timen i området Indre ring og Osloringen, og én bompassering i timen innen bygrensen.

Du betaler for den dyreste passeringen.

Med autoPASS betaler du også for maks 60 passeringer i måneden ved bygrensen og maks 120 passeringer i området Osloringen og Indre Ring.

Elektriske varebiler kjører gratis gjennom bomringen også etter 1. september, men det kreves gyldig autoPASS-avtale.

Enighet om Oslopakke 3:

Dyrere for elbiler – men fortsatt halv pris

Elbiler betaler 50 prosent av fullpris

Med takstøkningen 1. september betaler elbiler nå 50 prosent av prisen for en bensin- eller dieselbil.

Det er Stortinget som har bestemt at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av normaltakst ved alle landets bomprosjekter.

Denne regelen gjør at det skal lønne seg å kjøre en miljøvennlig elbil framfor en forurensende bil.

Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, advarte tidligere i år regjeringen om å svekke regelen.

– Jeg vil sende en kraftig advarsel til regjeringen om ikke å så tvil om stortingsvedtaket som sikrer at de utslippsfrie bilene aldri betaler mer enn 50 prosent. Regelen er ment å være varig og forutsigbar, sånn at det alltid vil lønne seg å ta det utslippsfrie valget.   

VIL VERNE OM 50-PROSENTREGELEN: – Elbil utgjør fortsatt under 30 prosent av bilparken i Oslo. Skal Oslo nå sine ambisiøse klimamål om at 100 prosent av bilparken skal være nullutslippsbiler innen 2030, må vi ha en miljørabatt, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Mål om nullutslipp på Oslo-veiene i 2030

Bu kom også med en påminnelse til oslopolitikerne om hvorfor det er viktig at elbilene fremdeles har miljørabatt i bomringen.

– Elbil utgjør fortsatt rundt 30 prosent av bilparken i Oslo. Skal Oslo nå sine ambisiøse klimamål om at 100 prosent av bilparken skal være nullutslippsbiler innen 2030, må vi ha en miljørabatt som sikrer at stadig nye forbrukere tar valget og bytter ut sin forurensende bil med en elbil. 

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!