Mer enn 30.000 ladbare biler i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over fire ganger så mange elbiler er registrert i løpet av årets første fem måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.
Nok en måned er unnagjort, og dermed foreligger en ny statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Den viser at det i løpet av fem måneder er registrert hele 7.903 nye elbiler. Så langt i år er det altså solgt flere nye elbiler enn i hele fjor, og de utgjør 13 prosent av alle solgte personbiler. Om vi skal tillate oss en aldri så liten prognose (basert på månedsgjennomsnittet så langt i år), ender 2014 med 18.967 nye elbiler på norske veier. Sannsynligvis er det tallet i drøyeste laget, men den vedvarende tendensen viser at vi har en elbilpolitikk som fungerer i aller beste velgående. Derfor er det svært viktig at det ikke spres usikkerhet fra politisk hold. Nordmenn får stadig flere valgmuligheter med hensyn til elbilmodeller, og en økende del av den individuelle transporten – når andre og enda mer miljøvennlige transportformer ikke passer – foregår med fornybar energi. Og ifølge fersk statistikk fra Grønn Bil, er det ved utgangen av mai for første gang mer enn 30.000 ladbare biler i Norge.Lavere markedsandel – flere solgt
I fjor på samme tid hadde det kommet til 1.856 elbiler siden årets start. Også det var et fantastisk tall. I løpet av mai 2013 ble det registrert 348 elbiler. Nissan LEAF var den ubestridte markedslederen med 88 prosent (1.634 eksemplarer) av salget. På andreplass, med 9,4 prosent (174) fulgte Mitsubishi i-MiEv.

Elvarebiler og ladbare på vei opp
Også i markedet for elvarebiler fortsetter økningen, selv om den er svakere enn for personbiler. Så langt i år er det registrert 177 elvarebiler – 33 av dem i mai. Peugeot Partner er klar markedsleder med 69,5 prosent foran Citroën Berlingo (24,3 og Renault Kangoo (5,6). Blant de ladbare hybridene (personbiler) er det – så langt – kun Mitsubishi Outlander PHEV som har relativt spenstige salgstall å vise til i Norge. 741 er registrert så langt i år, 119 av dem i mai. Mitsubishi har dermed 96 prosent av markedet for ladbare biler med bensinmotor. Mye av grunnen er at biltypen treffer nordmenn hjemme – og at den har en prislapp som ikke skiller seg altfor mye fra en typisk fossildrevet variant. Krefter jobber for å legge bedre til rette for de ladbare hybridene, som blant annet omtalt i denne saken. Statistikken for mai viser forøvrig at Norge har fått sin første registrerte ladbare Porsche Panamera (bildet under).