Lunde går for elbilseieren i Zero Rally

Imorra starter Zero Rally 2012 fra Østersund til Trondheim. Vi tok en prat med storfavoritten i den urbane elbilklassen, vår egen Øyvind Lunde.
I det lengste var vi bekymra, Team Lunde var ikke å finne på deltakerlista til Zero Rally 2012. Hadde han satt seg på ønskelista for å være kartleser for Tone Damli i Opel Ampera? Svak som han har vist seg å være for den ladbare hybriden. Ingen sensasjon at Lundetestens omtale av Ampera vakte begeistring world wide i General Motors. Men nei, heller ikke den innyndende vinklinga ga han plass på Tones fang.
Etterhvert ble flere kjendiser også annonsert som deltakere i Zero Rally. Men fortsatt ikke elbilkjendisen Lunde. Men hurra, så var Team Lunde med sjåfør Øyvind Lunde og kartleser Børge Larsen oppført som nummer 45 på deltakerlista. I sin svarte Think som har passert 80.000 km (første-Thinken hans er på 200.000 km). Da var det på tide å forhøre seg litt med Elbilforeningens trofaste styremedlem og ildsjel.
Øyvind, hvorfor venta du så lenge i år med å melde deg på?
– Det har vært fryktelig travelt på jobb. Rallykjøringa er bare en hobby for meg, men så fikk jeg avslutta en del prosjekter og kunne snu meg raskt rundt og bli med.
Hvorfor er du med på Zero Rally?
– Det er kjempekult å være med. Treffer mange folk i bransjen, får førstehåndsinfo om andre elbiler, og det er masse spennende utveksling av erfaringer. Trivelig er det.
Det var da beskjedent. Er dette bare et hyggelig teselskap for deg?
– Sjølsagt ikke. Motivasjonen er på topp. I år skal vi to plasser høyere på resultatlista. Det betyr at vi vinner urbanklassen for elbil. Der det er hauger av LEAFer, noen trillinger, en Kangoo ZE, et par Connect Electric, en C30 og en Thinkvenn til.
Men hvordan skal du hevde deg «overall» da, mot Tesla Roadsterne som er i touringklassen?
– På fartsetappene skal jeg gruse Teslaene så sant løypene er teknisk sett krevende nok. Det vil si tette og mange svinger, og gjerne glatt og våt veibane. Mer utfordrende det er, jo bedre liker Team Lunde seg. Husk at dette ikke er en hastighetskonkurranse, men mer en ferdighetskonkurranse hvor fartsreduserende hindre brukes av sikkerhetsmessige hensyn.
Er det noen nye triks som hjelper dere til seier?
– Mye av konkurransen handler om å kjøre presist på tid på alle de lengre etappene. Ifjor tapte vi på grunn av en feil der. I år har vi montert en induktiv giver på utgående aksling. Den teller tre pulser pr hjulomdreining. Kobla opp mot speedometer og tripteller får vi en nøyaktighet på under én meter. For å si det sånn, nå tuller vi ikke med det som kan gjøres bedre. Vi har vært innom vegvesenet på Hamar for å få den kalibrert.
Du er ikke aleine i Team Lunde?
– Nei, heldigvis har jeg Børge med meg som er en veldig stabil kartleser. Her står det vel så mye på han som på sjåføren da fartsetappene ikke vektes så mye i rallyet totalt. Nå har Børge det utstyret han også trenger. Forøvrig, for et par uker siden vant Børge i Frederiksten Challenge. Så han veit hvordan seiersdansen skal gjennomføres.
Hvorfor i all verden kjører du bare en gammel Think, ja du må nærmest kalles en konkursfabrikkjører?
– Jeg kjører med elbilen jeg har. Ingen har sponsa meg. Da får heller fabrikkene som leverer de nye, moderne elbilene sitte med skjegget i postkassa når en gammel-Think dunker bilene deres. Noe som er lite strategisk av dem, da.
Øyvind gir til slutt en liten advarsel:
– De andre i klassen vår må gjerne være med for øvelsens skyld, og for å skaffe seg erfaring. Men de bør ikke ha store ambisjoner om å vinne!
Øyvind har lovt oss at han innimellom alle svingene skal sende oss noen korte referat, bilder og annet snadder. Så sant han ikke igjen i autoslalåm taper med ett tiendel mot en rallyproff i Tesla Roadster. Da kan det bli stille.
Thinken er en toseter så vi kan ikke alle være med Øyvind på autoslalåm. Her er en film fra fjorårets Zero Rally hvor han knuste alle andre – med et bittert unntak.