London-taxien blir elektrisk
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye London-taxien kan kjøres som ren elbil hvis den lades ofte. I tillegg får den rekkeviddeforlenger.
Utseendet på den 4,9 meter lange taxien blir imidlertid som vi er vant til: Godt gammeldags og lett gjenkjennelig.
Produksjonen av nye Metrocab starter i Coventry neste år, og det er lagt inn investeringer på 50 millioner pund for å legge til rette for nykommeren. Frazer-Nash Research Ltd og Ecotive Ltd står bak utviklingen av den ladbare taxien, som skal produseres av Multimatic Engineering. Sistnevnte har, ifølge en pressemelding, også bidratt med deler til Tesla.
Per dags dato er konseptversjonen den eneste klassiske taxien i London som er i stand til å kjøre utslippsfritt. Batteripakken er plassert i gulvet under kupeen, mens de to elmotorene er bakakselmontert. I denne videoen kan du se hvordan drivlinjen virker.
Viktig for Londons utslippsmål
– Vår flåte av prototyper har levert veldig bra i London. Nå ser vi fram til at modellen går i volumproduksjon neste år, sier Metrocab-styreformann Sir Charles Masefield, som mener bilene beviser «at elektriske taxier med rekkeviddeforlenger er løsningen for å innfri løftene i Londons Ultra Low Emission Zones fra 2018».
Multimatic-toppsjef Larry Holt sier selskapet har fulgt utviklingen av taxier med lave utslipp – og som er kapable til nullutslipp – lenge.
– Vi har jobbet med Metrocab i flere år for å få den ladbare prototypen klar for produksjon, og er svært tilfreds med resultatene testflåten har oppnådd, sier Holt, og legger til at teknologien er tenkt for et verdensmarked.
Bakgrunn: Ladbar Metrocab
- Drivlinjen er utviklet av Frazer-Nash Research
- Framdrift besørges av to elmotorer, hver med 50 kW ytelse.
- En bensinmotor på 1 liter er koblet til en generator som lader batteriet ved behov. Lading skal ta 10 minutter under kjøring.
- CO2-utslippet skal være 75 prosent lavere enn sammenlignbar taxi, men ved hyppig lading kan taxien ha nullutslipp.
- Ombordladeren er på 3,3 kW, mens batteribakken har en kapasitet på 12,2 kWh.

Les også
Nå kommer britisk elbilrevolusjon
Enda sterkere elbilgrep for britene
Mektige bilbosser liker Norges elbilpolitikk