Ladeplasser for elbil må komme raskere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Den nye samferdelsministeren Marit Arnstad må sette opp farten på etablering av flere ladeplasser for elbil. Dette gjelder særlig hurtigladeplasser, sier leder i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.
En raskere utbygging av ladeplasser må til for å nå Stortingets målsetting om 50.000 elbiler innen 2018.
– Om vi får en godt utbygd infrastruktur for hurtigladere, kan landets elbilister også ta ferieturen med utslippsfri bil. I Danmark er man kommet lenger på utbyggingen av hurtigladestasjoner, og man kan allerede i dag ta turen til Legoland med elbil, forteller Sletvold.
Norsk elbilforening representerer over halvparten av landets elbilister. De ønsker den nye samferdselsministeren Marit Arnstad lykke til med å erstatte dagens fossile bilpark med utslippsfrie biler. Samtidig takker elbilistene for innsatsen tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa gjorde for elbilsaken.
– Magnhild Meltveit Kleppa åpnet Norges første hurtiglader for elbil i fjor, og i løpet av 2012 vil omlag 70 hurtigladestasjoner være på plass rundt om i Norge. Som øverste sjef for Transnova har Meltveit Kleppa også sørget for at dagens elbilister har mulighet til å lade bilene sine på over 3.200 ladeplasser, sier Sletvold.
– Vi oppfordrer nå den nye samferdselsministeren til å sørge for at det er nok strøm tilgjengelig for de som ønsker å etablere hurtigladere. I enkelte deler av landet må strømnettet oppgraderes for å få dette til, sier Sletvold.
Med hurtigladere kan man fylle opp batteriene i løpet av en halvtime. Normal lading tar mellom seks og åtte timer. Dagens elbiler har en rekkevidde på omkring 150 km under optimale forhold. Et godt utbygd nettverk av ladestasjoner vil gjøre elbilen aktuell for flere.
Det er vanlige ladeplasser det er behov for flest av. I daglig bruk står bilen normalt parkert så lenge at normal lading er tilstrekkelig. Hurtiglading vil det bare være behov for i unntakstilfeller.
– Beregninger viser at det er behov for en halv offentlig ladeplass per elbil i tillegg til ladeplasser folk har hjemme eller på jobben. Utbyggingen må følge takten i elbilsalget og den geografiske fordelingen av elbiler, sier Sletvold.