Kontaktene man bruker med elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke forskjellige kontakter brukes til lading av elbil. Mange lader fortsatt med jordet husholdningskontakt, men Norsk elbilforening anbefaler lading med dedikert hjemmeladeuttak for Type 2-kabel.
Velkommen til tredje og siste del av artikkelserien om utstyr tilknyttet lading av elbil. De to foregående artiklene ble publisert mandag og onsdag denne uka.
På fagspråket kalles gjerne de ulike kontaktene «konnektorer», altså noe man kobler til med. Videre holder vi oss til ordet kontakt.
Schuko (bildet) er en god, gammeldags betegnelse på en vanlig jordet husholdningskontakt. Disse kontaktene er laget for å klare strøm på opptil 16 ampere (A), men dette gjelder for en ny kontakt.
– 16 A (3.680 W) er nesten dobbelt så mye som andre store husholdningslaster; varmtvannsberedere og store panelovner har som regel effekter under 10 A (2.300 W), sier elektroingeniør Erik Provan, som står bak denne artikkelserien.
«Stor» Blå CEE: Dette er en trefas industrikontakt for IT-nettverk, med 4 pinner. Støtter fra 16 A og oppover, og sammen med en énfas laderegulator (og passende sikring) kan disse brukes til å lade biler med énfasladere.
«Stor» Rød CEE: dette er en trefas industrikontakt for TN-nettverk, med 5 pinner. Støtter fra 16 A og oppover, og sammen med en trefas laderegulator (og passende sikring) kan disse brukes til å lade biler med énfas- og trefas-ladere.
Mode 3 Type 2: Europeisk standard, også kalt «den nye ladekontakten». Den er brukt både til nye ladeuttak og dessuten på bilen (Type 2 – Type 2) til normallading. Type 2 er eksempelvis den nye standarden på offentlige ladestasjoner i Oslo (bildet over).
Type 2 støtter både enfas og trefas, opptil 63 A per fase (43 kW). Kontakten brukes av blant andre Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Tesla og Renault.
Type 2-kontakter støtter ikke IT-trefas , men TN-trefas, fordi den trenger en null-leder. Når man kobler enfas IT til Type 2, får man kun enfas ut og en av fasene brukes som null-leder.
CCS/Combo: Dette er en kombinasjonskontakt for hurtiglading, som består av en normal Type 2-kontakt, med to ekstra pinner som brukes til hurtiglading.
Combo/CCS er en europeisk standard som Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Porsche og Volkswagen står bak. Den støtter i dag 86 kW ladeeffekt, men er dimensjonert for 170.
De fleste Combo/CCS-hurtigladere i dag har, i likhet med CHAdeMO, 50 kW effekt.
Tesla Supercharger: Denne er brukt utelukkende av av Tesla, og er en egen variant av Type 2-konnektor som støtter opptil 135 kW ladeeffekt.

Husk avlastning
I Norsk elbilforening har vi opp gjennom årene stadig gjentatt rådet om å avlaste den såkalte «ladekladden» (beskrevet i artikkelen onsdag denne uka). Grunnen er at schuko-kontakten kun kan ta 500 gram vekt hengende. Den tåler altså ikke at en ladekladd på flere kilo henger løst. Resultatet kan bli varmgang, som igjen kan gi brannfare. Avlastes kabelen minimeres denne faren. Generelt bør ikke slike kontakter belastes med mer enn 10 A til elbillading, selv om laderegulatoren ofte tillater opptil 13 A. Forskriften NEK 400:2014 fastslår også at det på nye installasjoner ikke er lov med mer 10 A ladeeffekt på en jordet husholdningskontakt. Enkelte tredjeparts (uoriginale) ladekladder er satt til 16 A effekt. Disse anbefales ikke brukt siden mange elektriske kurser og ladeuttak er på 10 A.Industrikontakter
Disse finnes naturlig nok i flere varianter, men de mest nyttige er: 16 A CEE: Dette er en enfas blå industrikontakt (tre pinner), som kan brukes som en trygg erstatning for Schuko. Den tåler vedvarende 16 A ladeeffekt uten problemer.
Flexiladekontakter (3,7-22 kW)
Mode 3 Type 1: Konnektoren er, blant viderekomne, også kjent som J1772. Dette er en elbilkonnektor for normallading. Støtter kun enfas, opptil 32 A (7,4 kW). Kontakten er brukt av blant andre Nissan, Kia, Mitsubishi, Peugeot, Citroën og krever en såkalt Type 1 – Type 2-kabel for tilkobling til dedikerte ladebokser både hjemme og på offentlig ladeplass.
Hurtigladekontakter
CHAdeMO: Er en dedikert kontakt til hurtiglading. Denne kontakten er brukt av blant andre Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Citroën og Kia (bildet under, til høyre, Type 1-uttak til venstre). Støtter opptil 100 kW ladeeffekt, men de fleste hurtigladere er kun på 50 kW.

Ladeuttak (med Schuko)
Disse har samme funksjon som en jordet husholdningskontakt, og man får AC (vekselstrøm). Kontaktene er sikret med enten 10 A (da kan man bruke 2,3 kW) eller 16 A (da kan man bruke 3,7 kW, men Norsk elbilforening anbefaler det ikke). Man trenger, som nevnt tidligere i denne serien, en ladekabel med innebygd laderegulator. Merk at man på mange offentlige ladestolper må låse lokket før stolpen skrur på spenningen. (Dette får vi stadig spørsmål om på vår medlemstelefon.)Ladeuttak (med Type 2)
Disse uttakene gir AC (vekselstrøm), og laderegulatoren er innebygd inn i selve uttaket. Det betyr at man må bruke laderen i bilen. Husk at du aldri får ut mer effekt enn laderen i elbilen kan ta i mot. Hvis elbilen har en 3,7 kW-lader ombord, som for eksempel en Volkswagen e-Golf, går det altså like raskt (eller sakte) uansett hvilken ladestolpe du benytter (flexiladere har typisk ladeeffekt fra 3,7-22 kW). Man trenger en enkel kabel med en Type 2-kontakt (bildet under) for uttaket, og enten Type 1 eller Type 2 for bilen (avhengig av bilmodell, nevnt over). Disse kablene kan du kjøpe hos en rekke tilbydere. Elektronikk i ladeuttaket, kabelen og laderen finner selv ut hva laderen kan trekke av strøm. Det er, for eksempel, ikke feil å koble en bil med enfas 3,3 kW-lader til en stolpe med 43 kW trefas, eller en bil med 22 kW lader til et 3,7 kW-ladeuttak.