Hopp til innhold

Kolonial.no lover snarlig elektrifisering av bilparken

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges største dagligvarehandel på nett skal bytte ut alle hjemleveringsbilene sine med elvarebiler. Men foreløpig har de bare én.

Bilen du ser her skal ifølge Kolonial.no alene kunne erstatte 12.775 turer til butikken – hvert år.

Kolonial.no er Norges største dagligvarebutikk på nett og har vokst raskt de siste årene. Forretningsmodellen er at kundene bestiller varene på nettet, som så blir pakket og kjørt til døren, eller til egne hentesteder.

Det sier altså seg selv at selskapet har en hel del av sine oransje dieselvarebiler i sving til enhver tid. Dette har ført til dårlig samvittighet hos miljøbevisste kunder – og tilsynelatende nå også hos nettbutikken selv.

Les også: Økt vrakpant ved bytte til elektrisk varebil

Sent, men likevel først

Denne uken varslet nemlig dagligvarebutikken om et skritt i mer bærekraftig retning og lovet å skifte ut bilene sine med «en helelektrisk bilpark for hjemlevering innen få år».

– Nå tester vi teknologien for å lære før vi skalerer opp og bytter ut hele distribusjonen til elbiler, sier distribusjonssjef Jon Kåre Stene i Kolonial.no.

Foreløpig har selskapet kun én elbil, og den har sin første uke i operasjon denne uka. Og selv om Kolonial ikke kan sies å være oppsiktsvekkende tidlig ute med elbiler, er de likevel først ute på det norske hjemleveringsmarkedet av dagligvarer.

– Men vi har planer om å øke antallet til seks elbiler i løpet av våren. Det sentrale her er at nødvendige endringer i rutiner og infrastruktur vil bli identifisert med denne første bilen, og så snart dette er gjort vil vi fase inn de resterende fem i bilparken vår, sier Jon Kåre Stene.

Kjøle- og rekkeviddeutfordringer

– Hvor snart regner du med å ha elektrifisert hele bilparken? 

– Dessverre er ikke kjøretøy med de nødvendige ytelsene klare på markedet slik at vi kan bytte ut alle biler ennå. Signalene fra bilimportørene er at dette er på vei, men ingen tør love noen datoer. Men det er viktig for oss å tidlig begynne prosessen med å tilpasse rutiner og infrastruktur slik at vi er klare når alternativene er klare. I første omgang vil vi fokusere på å bytte ut biler i områder med høy tetthet mellom kundene.

Så er spørsmålet, etter en halv uke med én elbil i drift: Hvordan er erfaringene så langt?

– De to store utfordringene er knyttet til rekkevidde og energieffektiv kjøling av matvarene som skal fraktes. Så vi starter med korte ruter denne uka og tilpasser oss gradvis basert på de erfaringene vi gjør oss. Men det er en veldig behagelig bil å kjøre og vi tror dette vil bli en god arbeidsplass for våre sjåfører.

Les også: Flere vil kunne kjøre tyngre elvarebiler

Bilutfordring

Varebilen kolonial tester ut, er en Volkswagen e-crafter. Det er for øvrig samme bil som Posten nylig skaffet seg.

– Dette er foreløpig den eneste bilen tilgjengelig på markedet som i tilstrekkelig grad dekker behovene vi har, spesielt med tanke på størrelse. Kommer det andre kjøretøy i samme eller større størrelse, vil vi teste ut dette. Vi jobber også med utvidelse av vårt omlastingsnettverk, dette gjør at rutene vi kjører blir enda kortere og at andre bilalternativer kan bli aktuelle, sier Stene.

– Mens vi snakker om grønn distribusjon av matvarer: Dere har en tendens til å sende ut fryktelig mange halvfulle bæreposer i leveringene deres – kan du love at dere tar tak i dette i samme slengen?

– For å ivareta riktig temperatur og en ubrutt kjølekjede helt hjem til kundene våre, er vi nødt til å plukke og oppbevare varene våre i tre ulike temperatursoner. Det er hovedårsaken til at det til tider kan bli få varer i enkelte av posene. Når det er sagt håper vi nå endelig å ha funnet en bedre lastbærer. Fra slutten av februar setter vi igang en større test av en løsning vi ønsker å få gjenbrukbar, og som vi håper våre kunder vil sette pris på.