Kjørelengde og kupéoppvarming for i-MiEV
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av Englands mest kunnskapsrike elbilister har gjort seg noen erfaringer med i-MiEVs kjørelengde. Nyheten om montering av dieselvarmer er en trøst om noen sliter vinterstid.
Etter flere henvendelser fra kunder har Mitsubishi i Norge sammen med Eberspächer kommet fram til hvordan en tilleggsvarmer kan monteres i i-MiEV. En dieselfyrt kupévarmer istedenfor å bruke batteristrøm er et bidrag til å forlenge kjørelengden om vinteren.
Dieselvarmeren ettermonteres i Norge. Tanken (ca 5 liter) er tilpassa og sikra innunder bakre støtfanger med påfylling på høyre side av fangeren.
Dieselvarmeren kan benyttes når elbilen står parkert, på lading eller du kjører rundt. Men vær oppmerksom på at den belaster det lille 12V-batteriet, også fordi varmeren bruker vifta inne i bilen, så noe strøm trekkes derfra. Derfor best at dieselvarmeren ikke står på for lenge uten at bilen er i drift, ellers kan dette batteriet bli tømt.
Veiledende pris er 20.990 kr inkludert mva og montering. Fjernkontroll vil komme i tillegg. For dem som synes dette er dyrt, kan det være interessant å vite at da Think for ti år siden gjorde det samme, kosta varmeren 15.000 kr + mva. Så dette er ingen unormal eller ublu pris for tilleggsmontering av dieselvarmer.
Eiere av i-MiEV som har venta på dette, og vil investere ekstra for å øke kjørelengden om vinteren, må kontakte sin lokale Mitsubishiforhandler. Varmeren kan både ettermonteres på leverte biler eller monteres inn før levering av nye.
I følge Mitsubishi skal varmesystemet også passe Peugeot iOn og Citroën C-ZERO som er identisk bygd som i-MiEV. For eiere av disse bilene, tipper vi det er best at dere kontakter Eberspächer Norge.
Eberspächer har også utvikla en varmer som går på litt CO2-snillere bioetanol. Neppe tilgjengelig nå for i-MiEV. Men i følge bildet er denne «miljøgrønn» istedenfor de vanlige svarte boksene på diesel.
Mitsubishi antar at behovet for separat dieselvarmer vil minke når de neste år leverer med fjernkontroll til klimaanlegget, slik at dette kan brukes til kupéoppvarming når elbilen lader.
På TheChargingPoint har Michael Boxwell, en glødende og erfaren elbilentusiast, beskrevet hvordan han har forsøkt å identifisere den egentlige kjørelengden til en elbil. Vi synes dette er svært sammenfallende med hva vi formidler i kjøpsveiledningen vår.
Han har kjørt en i-MiEV og gjort seg noen konkrete erfaringer:
Ved motorveiskjøring i 100-110 km/t fikk han ut 86 km.
- Ved landveiskjøring med snittfart 70 km/t kom han 104 km.
- Ved kjøring i bytrafikk, med snittfart 30 km/t, makta han hele 150 km i løpet av lange 5 timer.
- På turene brukte han lys, radio og oppvarmet førersete. Temperaturforholdene var forholdsvis snille.
- Den største forskjellen i kjørelengde oppstår når elektrisk kupéoppvarming eller air condition brukes. Full fart på dette og kjørelengden faller med 1/3. Mens det oppvarmede førersetet ikke merkbart påvirker rekkevidden. Lys, radio, navigasjon og vindusviskere påvirka heller ikke merkbart.
- Han fikk ikke testet under vinterlige forhold, men mener tidligere erfaring tilsier at minusgrader kan forkorte kjørelengden med hele 30%.
- Forøvrig var han fornøyd med mulighetene til å kjøre økonomisk, med god effekt av bremseregenerering. Passerer du 80 km/t fikk han klar beskjed fra rekkeviddeindikatoren om rask krymping av kjørelengde. Da han kjørte under 30 km/t i byen, fortsatte den tilgjengelige rekkevidden å øke
Boxwell konkluderer med at oppgitt rekkevidde kan være mulig å oppnå ved bykjøring så sant det ikke er kaldt og vinter. Men anbefalingen er krystallklar, og den gjelder ikke bare for i-MiEV, men for alle elbiler: Halvér den offisielle kjørelengden når du vurderer om elbilen dekker ditt eget behov. Da kan du få en sikker, praktisk rekkevidde og slippe bekymringer uansett forhold.
Vi er helt enige og har kommunisert det samme i elbilmatrisen til kjøpsveiledningen. Der får du et fornuftig inntrykk av hva som er realisisk kjørelengde under norske forhold.
Skal vi gjette, vil vi tro at Boxwells synspunkter på kjørelengde ikke er så ulikt hva i-MiEVeiere i Norge erfarer? Eller hva? Utvilsomt vil kupéoppvarming fra annen energikilde enn batteriene bidra til at vinteren gir rausere rekkevidde.
Her er en video hvor Boxwell presenterer i-MiEV under vignetten The Electric Car Guide.