Hopp til innhold

Xpeng G9 snart på norske veier: Kan bli en verdens­mester ved hurtigladerne

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SPOT ON: Med en størrelse som populære Audi e-tron, kan Xpeng G9 skape interesse her hjemme.

En ny SUV fra Xpeng skal ta deg 702 kilometer mellom laderne og lade ytterligere 200 km på fem minutter.

Kineserne har det travelt med å erobre verden med store SUV-er. Dette er den fjerde i Norge fra landet med verdens høyeste bilproduksjon.

Stor bil som kan få stort salg

Xpeng G9 har moderert seg litt i størrelse, og er med sine 4,89 meters lengde og 1,94 meter i bredden omtrent på samme størrelse som BYD Tang og Audi e-tron.

Man skal vokte seg for å si at dette kan bli en favoritt i Norge, men blir prisen rett, og den får lov til å trekke noe særlig på tilhengerfestet, kan dette bli interessant for mange.

– Jeg tror du vil bli imponert når du får se og bli kjent med spesifikasjonene på bilen, sier pressesjef i Xpeng, Knut Arne Marcussen til elbil.dev05.dekodes.no.

Han mener modellen skal konkurrere med de beste.

Vi gjetter at det gjelder blant annet teknikk, utstyr, lading og prestasjoner, og at prisen nok vil havne på et langt hyggeligere nivå enn for eksempel nevnte e-tron.

TØFF: Endelig sitter designen perfekt på Xpeng.

Skjerm-bonanza

Det er i hvert fall den mest vellykkede designen blant de kinesiske bilene til nå.

Stilige og harmoniske linjer, men samtidig heller ikke noe som stikker seg særlig frem. Og med et kort overheng på front og solid bak gir G9 et hint om Range Rover og tilsvarende biler.

SKJERM-BONANZA: Heldekkende flatskjerm gir deg mer data enn du trenger.

Familiesignaturen med lave frontlykter er fortsatt på plass, men for første gang stemmer det visuelt også.

Vi vet ingenting om lysteknologien. Vi har ikke sett snurten til LED Matrix eller lignende på P7, for eksempel. Men sammen med lysene finner du Lidar-sensorer, noe som hinter om selvkjørende teknologi.

Xpeng må i hvert fall prestere på et langt høyere nivå enn P7 gjør i dag.

Les testen av den modellen her:

Test av Xpeng P7 High Performance:

Bra på mye, men …

Storskjerm på fire hjul

Inni kan de fleste trives.

Her er en egen liten instrumentskjerm til føreren, og en svær skjerm for multimedia for både fører og passasjer. Kanskje den mest vellykkede så langt, når man først skal ha en flytende skjerm foran seg.

Vil du ikke ha fettmerker på skjermen, kan faktisk opp til fire personer gi talekommandoer samtidig via fire soner. Men foreløpig bare på engelsk.

To ladeplater for mobil à la Tesla er også på plass. Det er gledelig å se at de har valgt å beholde knapper på rattet. Danske Dynaudio står for lydopplevelsen, men det later til at de dropper høyttalerne i nakkeputa.

SOBERT: Allerede i dag viser P7 gode takter. Med G9 går man et skritt lenger, men det er fortsatt meget rent og pent, og klinisk fritt for knapper.

Gode seter

Forsetene har alle fasiliteter på plass. Det vil si varme, kjøling, massasje og til og med skammel for forsetepassasjeren.

Selv i baksetet har man justering av ryggen, uttrekkbar setepute, justerbart sete for maks bagasjeplass eller benplass og all luksusen man finner foran.

Romfølelsen sikres med panoramatak, som visstnok skal ha fått dobbel isolasjon og som skal blokkere inntil 99,9 prosent av UV-strålene.

Takisolasjonen kommer i tillegg til god lydisolering av kupeen. Xpeng hevder å ha målt kupestøyen ned til lave 56 dB i 80 km/t. Det er i så fall veldig bra.

Alt trukket i skinn. Ikke vegansk her, altså.

FULL LUKSUS: Både foran og bak har man varme, ventilasjon og massasje. Og skammel på de to sitteplassene til høyre. Baksetepassasjeren kan justere stolen foran.

200 km på fem minutter

Riktig så fort kjører den ikke, men i mellomtittelen over hinter vi altså om ladefart.

Den er bygget på 800 volt arkitektur, som Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Kia EV 6 og Hyundai Ioniq 5.

Men denne topper dem alle med ladefart på 480 kW.

Foreløpig er det likevel Nio ES8 som er raskest med tanke på rekkevidde versus tidsbruk:

Altså via sine tre powerswap-stasjoner som bytter hele batteripakka og dermed gir 460 kilometer på fem minutter. Sjekk videoen under, der vi tar tiden.

I teorien vil det nye flaggskipet til Xpeng være like rask, men da på en lynladestasjon med nok kraft.

Det får vi ikke testet i Norge, men selv med maks fart på de eksisterende 350 kW-laderne vil den bli kvikk.

Xpeng har ikke gått ut med batteristørrelse, men den skal klare 702 kilometer mellom ladingene.

LYNRASK: Vi gleder oss til å teste den nye standarden for lading.

551 hester

G9 finnes med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift – og med to batteripakker.

I Norge får vi modellen 650X Performance. Den har firehjulsdrift og den største batteripakken.

Motoren foran yter 175 kW. Motoren bak 230 kW.

Skal kunne lade nok til 30 mil på fem minutter:

Raskere enn bensinpumpa

Til sammen har du 405 kW (551 hester) og 717 Nm som nærmest kaster bilen til 100 km/t på 3,9 sekunder.

Det er intet annet enn imponerende.

Xpeng hevder selv dette er verdens raskeste masseproduserte SUV, og glemmer glatt både Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-E GT og ikke minst Tesla Model X Paid, som gjør amme øvelse på 2,6 sekunder.

Når du blir lei å kjøre selv skal de to Lidarene som gir 180 graders «syn» og ytterligere 32 sensorer, holde bilen på plass. Det gjenstår som sagt å se.

LYSLIST: Ingen vil klage på at man har droppet de separate lyktene under lyslista bak.

På norske veier til neste år

Den norske Importøren XBO holder foreløpig tett om priser, men du må regne med at den bikker på feil side av den varslede momsgrensa.

Får den en pris tilsvarende Skoda Enyaq, kan den allikevel bli en modell å regne med i salgsstatistikken.

G9 ble lansert i Kina i forrige uke og flere medier hevder kunder skal få biler allerede i oktober.

Også her hjemme vil vi se for-seriebiler i utstilling om ikke veldig lenge.

Men først da får vi vite hva slags varianter de vil ta inn til Norge og til hvilke priser.

Da får også vi vite mer om når de kan bestilles, og trolig når leveransene starter.

Utfra vår noenlunde kvalifiserte gjetning, tilsier det at det ruller kundebiler på norske veier i første halvdel i 2023.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!