Hopp til innhold

Minitest av BMW 225xe: Kampen for rekkevidden

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Så langt i år er det registrert mer enn 500 eksemplarer av den ladbare hybriden BMW 225xe. Men det er ikke så enkelt å få den til å levere som elbil.

BMW tilbyr i dag fem ladbare hybrider på det norske markedet. Blant dem har vi tidligere testet ett godt, med et oppsett vi mener burde vært førende for øvrige ladbare modeller, og ett dårlig alternativ. Da denne testen startet, sto bilen med flat batteripakke (1 prosent). Det var ikke annet å gjøre enn å legge i vei med fossil føde til bensinmotorens tre sylindrer. Etter 31 kilometer langs E18 til Drammen, i fartsgrensen og med pen kjøring, viste kjørecomputeren et forbruk på 0,66 l/mil. I fortsettelsen skulle det gjøres maksimalt for å nærme seg den oppgitte elektriske rekkevidden på 41 kilometer (NEDC), primært ved bruk av den rene elektriske kjøremodusen, kalt Max eDrive. Ved bruk av denne er toppfarten 125 km/t. Modusen krever også at man unngår hard akselerasjon. Å kjøre rent elektrisk skulle vise seg å bli krevende, siden batteripakken har beskjedne 5,7 kWh tilgjengelig (av 7,6 brutto). Denne energimengden tilsvarer faktisk ikke mer enn 0,6 liter bensin. Holdt til 1/3 av strekningen Neste dag startet i grålysningen, samme vei tilbake retning Oslo. Batteriet var fulladet via Type 2-kabel til veggboksen i garasjen (kun schuko-kabel med innebygd laderegulator følger bilen). Hjemmelading med 230V/15A effekt tok typisk en time og 45 minutter i testperioden. Gradestokken viste imidlertid ikke mer enn 1,5 plussgrader (testen ble gjennomført i andre halvdel av april). Det gjorde at rekkeviddeoptimismen var nokså moderat på vei mot motorveien, der den lange stigningen til Lierskogen etterhvert ventet. Lang historie kort: Før Liertoppen, etter 16 kilometer, var det slutt på elektrisk kjøring. På grunn av den lange motbakken endte det gjennomsnittlige forbruket pr. mil på 3,03 kWh. Resten av turen til kontoret på Tøyen ble fossildrevet. Over hele strekningen på 53 kilometer ble bensinforbruket 0,36 l/mil. Strømmen holdt til i underkant av 1/3 av strekningen, så det var selvsagt praktisk å finne en ledig ladestolpe i hovedstaden. Bestenotering på 24 kilometer Neste etappe samme kveld, fra Oslo til Kløfta, med temperatur på 12-13 grader. Strømmen holdt omtrent til Berger-krysset på E6, cirka 24 kilometer. Strekningen ble kjørt med rolig høyrefot – og noe under fartsgrensen på motorveien. Den begrensede rekkevidden skyldtes selvsagt i stor grad stigningene fra Oslo til Romerike. Ved ankomst var det ingen ladepunkt å finne. Dermed ble det nok en gang fossil hjemreise. Noen dager senere kom jeg nesten til Asker før bilen slo over i fossilmodus. Det manglet bare noen hundre meter for å komme over kneika ned til Asker, som i sin tur ville ha forlenget den elektriske rekkevidden betydelig. Som under resten av testen, som altså utelukkende fokuserte på forbruk, ble bilen kjørt i den mest sparsomme ECO Pro-modusen. På veien videre mot Oslo fikk batteriet ladet seg opp nok til at det ble en liten strekning til rent elektrisk. Dessverre ikke godt nok Denne testen ble gjennomført i april, med vesentlig mer krevende temperaturer enn nå på sommeren. Derfor er det grunn til å minne om at den elektriske rekkevidden kan bli langt bedre enn vi oppnådde, men selvsagt også mye svakere når vinteren er på sitt kaldeste. I løpet av de drøyt 22 milene, som var en kombinasjon av motorvei- og nærkjøring, ble fasiten et bensinforbruk på 13,8 liter. Det ga et gjennomsnittsforbruk på 0,62 liter pr. mil. Det er alt annet enn imponerende for en som foretrekker å kjøre elektrisk. Realiteten for mange eiere vil dessuten være verre. Alt i alt er konklusjonen at Auto eDrive, der bilen selv styrer disposisjonene i drivlinja, det enkleste for mange. Da kjører du elektrisk så lenge du er lett på foten, og farten er under 80 km/t (med ladenivå 7-100 prosent). Når mindre enn sju prosent gjenstår, kan bilen kun kjøre elektrisk med lett akselerasjon eller i marsjfart inntil 55 km/t. Samtidig er det også mulig å kjøre elektrisk vesentlig lenger enn 30 kilometer, men da bør topografien være av den snilleste typen. En slik rekkevidde (under 50 kilometer) er likevel ikke nok til at vi kan sette et godkjent-stempel på denne modellen. TEKNISKE DATA: BMW 225xe