Hopp til innhold

IKEA åpner hurtigladere på alle varehus i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

IKEA skal tilby hurtiglading på alle sine varehus i Norge. Hurtigladestasjonen på IKEA Slependen ble åpnet av klima- og miljøminister Vidar Helgesen og generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Samtidig åpnet hurtigladestasjonen på IKEA Ringsaker og i løpet av neste år skal de resterende varehusene i Trondheim, Bergen og Kristiansand tilby hurtiglading. I Stavanger avventer de bygging av nytt varehus. Satsingen ble markert av Klima- og miljøminister Vidar Helgesen som åpnet hurtigladestasjonen på IKEA Slependen. – Jeg er imponert over IKEA, ikke bare fordi de åpner ladestasjoner, men fordi dette arbeidet inngår i en mer overordnet bærekrafttenkning. Jeg håper flere selskaper tar etter, og dermed tilrettelegger for at det i 2025 er kun nullutslippsbiler som selges i Norge, sier Helgesen. Samtidig utfordret han IKEA til å jobbe for utslippsfri vare- og tungtransport. På IKEA Slependen er det nå fire hurtigladere og fire fleksiladere som driftes av Fortum Charge & Drive. Her kan du betale for lading med SMS og Fortum eller Elbilforeningens ladebrikke. – Vi er stolte over å få bygge ut IKEAs ladestasjoner på alle sine varehus. Nå blir det enda litt enklere for folk å velge elbil, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive. Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen deltok på åpningen og roser initiativet fra en viktig næringsaktør. – Det er flott at IKEA bidrar til utviklingen mot en utslippsfri veitransport. Flere i næringen bør får øynene opp for elbilutviklingen og tilby lading for sine kunder, sier hun. – Vi nærmer oss nå 100.000 elbiler og utbyggingen av ladestasjoner henger etter. Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin, fortsetter Bu. I dag har vi omtrent 650 hurtigladere i Norge. Elbilforeningen mener det i starten for å ligge i forkant av utviklingen bør være en hurtiglader per 100 elbiler. Det betyr at vi må ha 350 flere hurtigladere bare for å komme ajour. – Om vi skal være i nærheten av å kunne fase ut bensin- og dieselbilsalget frem mot 2025, som nå diskuteres politisk, må vi trolig ha minst 300.000 elbiler i Norge i 2020. Det betyr at det må bygges minst 500 nye hurtigladere hvert år framover, sier Bu.