Hurtiglading helt til Tromsø
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Engasjerte elbilister i Nordland og Troms har forslag klart: Slik bør Enova-midlene til hurtiglading på strekningen Trondheim-Bodø-Tromsø brukes. Sjekk oversikten her!
På Enovakonferansen i dag la Enova fram planene som skal gjøre det mulig å kjøre Norge rundt med elbil. Over 20 nye strekninger skal utbygges med hurtigladere de neste to årene. Først ut er E39 fra Stavanger til Trondheim og E6 fra Trondheim til Tromsø, før E14 Trondheim–riksgrensen mot Sverige følger. Alle skal være i drift innen 1. november 2017.
– Vi er beredt til å bruke det som skal til for å få på plass hurtigladere langs disse veiene, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Særlig nordpå har mange av våre medlemmer etterlyst at noe må skje snarest, og leder Niclas Ole Brannfjell i Troms elbilforening håper det blir god interesse for den ferske utlysningen.
– Vi er positivt overrasket over at det skjer noe, og at skuffelsen fra første utlysningsrunde langt på vei er snudd. Lading er aller største utfordring for samtlige elbilister i nord. Med hurtigladestasjoner Nordkjosbotn, Buktamo, Setermoen og Bjerkvik blir det utvilsomt en helt ny hverdag for elbilister i Troms. Så er det veldig godt å se at neste steget går på Skibotn med forbindelse både nordover i Norge og til Finland, sier Brannfjell.
– Beste nyheten på lenge
Han har drøftet hurtigladesaken med mange nordpå i løpet av de siste månedene. En av dem er bodøværingen Espen Limstrand. Han er også involvert i Nordland elbilforening, der Henrik Nørve er leder.
– Dette var definitivt den beste nyheten jeg har fått på lenge, fastslår Nørve.
Limstrands første forslag til plassering av hurtigladestasjoner i Nordland omtalte vi for et par uker siden.
Videre kan du lese deres helt konkrete forslag til plasseringer på den 115 mil lange etappen, der avstanden mellom hvert hurtigladested er +/- 50 kilometer. Begge mener det også vil være en god idé å utstyre alle stedene med CHAdeMO-adapter for Tesla, for ytterligere å bidra til bruk – og dermed inntekter til operatør.
– Det vil også være en fordel om eksisterende hurtigladestasjoner nordpå oppdateres med dobbel dekning, fastslår de entusiastene.
Konkrete forslag: Tromsø til Trondheim
Brannfjell og Limstrand har satt som avgjørende kriterium at det bør finnes et sted å oppholde seg ved hurtigladestasjonen, som for eksempel en bensinstasjon eller serverings/overnattingssted (eksisterende hurtigladestasjoner i kursiv).
- Tromsø
- Ramfjorden (E8/RV91, Tromsø 26 km, forbindelse retning Lyngen)
- Nordkjosbotn (E8/E6, Ramfjorden 46 km, forbindelse retning Skibotn/Sverige via E8)
- Buktamo (Nordkjosbotn 51 km)
- Setermoen (Buktamo 37 km)
- Bjerkvik (Setermoen 57 km)
- Narvik (forbindelse til Sverige via E10, Bjerkvik 33 km)
- Ballangen (Narvik 42 km)
- Bognes ferjekai (Ballangen 45 km)
- Innhavet (f.eks. Hamarøy hotell, Bognes 46 km)
- Sørfold (f.eks. Kobbelv vertshus, 54 km)
- Fauske (Sørfold 62 km)
- Bodø (Fauske 53 km)
- Røkland (Fauske 43 km)
- Storjord (Røkland 22 km)
- Krokstranda (Storjord 53 km)
- Mo i Rana (forbindelse til Sverige via E12, Krokstranda 61 km)
- Korgen (Mo i Rana 40 km)
- Mosjøen (Korgen 49 km)
- Trofors (f.eks. Trixie eller Esso, forbindelse til Sverige via RV73, Mosjøen 42 km)
- Majavatn (Trofors 47 km)
- Brekkvasselv (f.eks bensinstasjon eller kro, Majavatn 45 km)
- Harran (f.eks Statoil eller Harran kro, Brekkvasselv 44 km)
- Snåsa (f.eks. Snåsakroa, Harran 43,5 km)
- Steinkjer (Snåsa 50 km)
- Levanger (flere alternativer, Steinkjer 50 km)
- Værnes (flere alternativer, Levanger 43 km)
- Trondheim
Resten av Nord-Norge til høsten
Med den fjerde og siste utlysningen, i september i år, utvides nettet av ladestasjoner til både Kirkenes og Nordkapp.
Den fjerde utlysningen omfatter disse strekningene:
- E6 Tromsø–Kirkenes
- E10 Bjørnfjell–Å (Lofoten)
- E8 Skibotn–riksgrensen mot Finland
- E69 Olderfjord–Nordkapp
- E75 Tana–Vardø
- E105 Kirkenes–riksgrensen mot Russland
- RV92 Karasjok–riksgrensen mot Finland
- RV93 Alta–riksgrensen mot Finland
– Før jul støttet vi 77 nye hurtigladere i Sør-Norge, men det var bare starten. Ambisjonen er å få på plass et sammenhengende ladetilbud langs alle de viktigste hovedfartsårene i Norge innen utgangen av 2017. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger fossilbilen, sier Nakstad.
Neste runde i Sør-Norge
Senere i år kommer Enova med ytterligere to utlysinger for bygging av hurtigladere. Den tredje utlysingen går ut i mai og omfatter en rekke strekninger i Sør-Norge:
- E18 Oslo–Ørje
- E16 Magnor–Kongsvinger–Kløfta
- RV2 Kongsvinger–Elverum
- RV35/E16 Jessheim–Hønefoss–Hokksund
- RV9 Kristiansand–Haukeligrend
- RV13 Jøsendal–Voss
- E134 Drammen–Haugesund
- RV36 Seljord–Eidanger
- RV5 Lærdal–Florø
- RV4 Oslo–Mjøsbrua
- RV15 Otta–Måløy
- E136 Dombås–Ålesund
BAKGRUNN: Enova støtter inntil hundre prosent
- Enova-utlysningene er utformet som konkurranser, hvor søkerne som tilfredsstiller kravene og søker om det laveste tilskuddsbeløpet vil tildeles støtte.
- Enova kan støtte inntil hundre prosent av investeringskostnadene. Konkurranseformen innebærer i praksis at det kan gis høyere støtte der det viser seg nødvendig for å utløse bygging.
- Enova stiller krav om at det skal være minimum to lademuligheter per femte mil på veinettet som omfattes av utlysingene.
- De nye hurtigladerne blir kompatible med alle typer elbiler, og elbilister skal kunne benytte ladestasjonene uten å ha abonnement.
Hva synes du om Enova-planen? Si din mening i kommentarfeltet!