Hopp til innhold

Ny kinesisk elbil til Norge – JAC E-JS4: Hit the road, JAC

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOMPAKT: Forhjulstrekk, små hjul og stort karosseri. Nykommeren følger samme lest som flere av de andre kinesiske elbilene. Regn med en hyggelig pris.

Det kinesiske markedet flommer over av bilmerker mange av oss aldri har hørt om. Snart kommer enda et til Norge.

Et nytt kinesisk elbilmerke er på vei inn inn i enkelte vestlige markeder, der de akter å konkurrere på pris, plass og rekkevidde.

NY SUKSESS? SUV-en MG ZS EV tok landet med storm. Den visuelt nokså like nykommeren JAC, som du ser her, skal nok kjempe om de samme kundene.

Gammel bilprodusent

Denne gangen er det JAC.

De har en historie i hjemlandet som går tilbake til 1964, og har bygget både personbiler, lastebiler, pickuper og busser.

JAC Motors er faktisk også eid 50 prosent av Volkswagen, og var så å si pionerer i hjemlandet på elbil.

JAC kan blant annet slå seg på brystet av å være den mest solgte elbilen i 2013.

I fjor solgte de drøyt 500.000 biler. Halvparten av dem var personbiler.

Prøvekjørt BYD Tang:

Firehjulsdrift, 7-seter og brannsikkert batteri

Kompakt SUV

I dag har de åtte elektriske modeller, alle typisk i budsjettklassen.

I Norge er det den største av dem, JAC E-JS4, som er aktuell i første omgang.

Det er en høyreist, kompakt SUV med 4,41 meters lengde, akselavstand på 2,62 meter og en bakkeklaring på 15 cm.

Mange vil elske 520 liters bagasjerom, som blir til 1050 liter når du slår ned setene, som er 40/60 delt.

Om det får tilhengerfeste eller ikke i Norge, vet vi foreløpig ingenting om.

Test: Maxus Euniq5:

Bedre rekkevidde, men du må ofre noe

400 km – den nye standarden?

Batterikapasiteten oppgis til 65 kWt.

Med et oppgitt forbruk på 1,32 skal det være nok til å kjøre opptil 410 kilometer.

Ombordladeren er klargjort for maks ladefart på 400 volt anlegg og tar imot 11 kW.

Det er ikke oppgitt hvor raskt den lader på hurtiglader, men kinesiske biler har til nå nært veldig treige, basert på våre egne testmålinger så langt.

Prøvekjørt: Maxus Euniq6:

Gigastor og kjempebillig, men…

Kvikkas

Bilen veier bare 1.700 kilo og motoren har friske 192 hester og 340 Nm, så den vil føles sprek, samtidig som den er helt på linje med de andre konkurrentene fra Kina som allerede er i Norge.

0-100 km/t gjøres på moderate 9,4 sekunder og bilen er sperret på 150 km/t.

OPPHISSENDE: Det går i sorte materialer. Alt blir digitalt, med berøringsknapper for de viktigste funksjonene.

Mye bil for penga

Det er RSA som importerer bilen til Norge. De har lang erfaring, stort forhandlernettverk og erfaring med salg av kinesiske bilmerker.

RSA har fra før BYD og Maxus, i tillegg til japanske Suzuki og Izuzu.

«Mye for penga» er gjennomgangstonen hos RSA. Suzuki har plassert seg som den billigste firehjulstrekkeren i samtlige segment den er i, og Maxus Euniq 6 har en norsk løsning på bagasjerommet som gjør den til den klart romsligste bilen i sin klasse.

Hvor i hierarkiet JAC havner, gjenstår å se.

LETT Å SVELGE: Designen skremmer ingen og har mange moderne elementer med seg.

Bilen selges allerede i Sveits. Der koster den 362.500 kroner.

Der selger de også den ennå mindre SUV-en S-S2 med 275 km rekkevidde fra et batteri på 40 kWt og en effekt på 115 hk.

Prisen på denne ligger på 277.000 kroner.

– Vi har ikke gått ut med noen offisiell plan for JAC ennå, men vi vil gå ut med mer informasjon etter hvert, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også