Elon Musk svarer norske Tesla-eiere personlig
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Jeg jobber personlig med drivlinjeproblemene på Tesla Model S, fastslår gründer Elon Musk. Nå lover han å sende 300 Drive Units (DU) ukentlig til Norge inntil problemet er løst.
– Flere Model S eiere har rapportert at det oppleves «sirkelsag»-lyd og klunke-/klakkelyder fra motoren på deres Model S. I flere tilfeller har dette resultert i havari med full stopp som følge. Dette har bekymret eierne av Model S – og spesielt i Norge har vi opplevd en økt mengde med tilbakemeldinger både om ulyder og havarier, skrev styreformann i Tesla Owners Club Norway (TOCN), Robin Alexander Laumb, til Elon Musk.
Merkeklubben samarbeider med Elbilforeningen, der Laumb også er styremedlem, og tilstreber god kommunikasjon med Tesla Motors og å ta opp eieres og medlemmers bekymringer og utfordringer med ledelsen i Tesla.
I eposten understreket Laumb at Tesla har vært tilbakeholdne med å bytte motorer preventivt, siden enhetene som har vært på lager har vært forbeholdt bilene som havarerer. Ventetiden på planlagt service, blant annet for de med skifte av motorenhet har vært uforholdsmessig lang – hele tre måneder er rapportert. Dette kom fram i en intern rundspørring om DU-problemene.
Svaret fra Musk kom prompte.
– Vær så snill å formidle til norske Tesla-eiere at jeg personlig jobber med DU-problemet. Uheldigvis viser det seg at produksjonsdatoene med størst utfordringer på dette området tilfeldigvis sammenfaller med stort antall eksporter til Norge. Resultatet er at en høyere prosentandel av Model S i Norge har feil, skriver Musk.
Han understreker at feilene særlig gjelder P85 og P85+.
Flyr 300 DU-er ukentlig til Norge
– Faren for sammenbrudd er veldig lav i øvrige modeller (les: S85 og S60). På Performance-bilene, som har høyere maksimalt dreiemoment, kan akselen (som forbinder motoren med giret) bli ødelagt. Dette kan skje hvis det ikke ble påført nok smøring (fett) under produksjon, opplyser Musk.
I praksis betyr dette at tennene på akselen slipes bort, og at koblingen brytes. Tesla Motors har gjort følgende for å få orden på situasjonen:
– Vi flytter produksjon av Drive Units over fra nye biler til dette formålet. Rundt 300 DU-er vil bli fløyet til Norge hver uke. Serviceteknikere har blitt forespurt om å jobbe så mye overtid som mulig, og vi henter tilgjengelig, midlertidig bistand, forsikrer Musk.
Ved hjelp av disse strakstiltakene skal alle utsatte Model S-biler være utbedret i løpet av kort tid.
– Dette er omtrent så raskt som det går an å reagere, skriver Musk.
Musks kollega Jerome Guillen, VP WorldWide Sales and Service, skriver blant annet følgende i sitt tilsvar
– Vi har vært ekstremt velsignet med en utrolig støtte i Norge, og vil gjøre alt vi kan for å tilfredsstille våre kunder der. Takk for deres fortsatte støtte og tålmodighet.
Ønsker flere bidrag fra eiere
TOCN har gjennomført en spørreundersøkelse om DU-problemene for å skaffe et oversiktsbilde over hvor stort klubben forventer at problemet er.
– Da denne kvalitativt ikke er tilstrekkelig grunnet at «hvem som helst» har kunnet svare – vil vi gjerne gjennomføre en ny undersøkelse for registrerte medlemmer av klubben, opplyser Laumb.
– Vi setter spørsmålstegn ved at dette kun gjelder en serie fra et tidspunkt med stort press på leveransene til Norge – da våre undersøkelser viser at et bredt spekter av serienummer på bilene er påvirket av symptomene.
Innloggede medlemmer på tocn.no vil kunne gå igjennom undersøkelsen på nytt.
– Vi håper Tesla-eiere tar seg tid til å bidra her slik at vi kan løfte flere kritiske spørsmål til ledelsen i Tesla.
elbil.dev05.dekodes.no vil selvsagt følge med på DU-utviklingen, også når det gjelder den generelle kundeopplevelsen norske Tesla-eiere har.
PS. Send også gjerne en epost med dine erfaringer til elbil.dev05.dekodes.no-redaktøren på staale@elbil.dev05.dekodes.no.