Her er Stavanger-elbussen i Geiranger
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er slett ikke dagligdags at en elbuss pryder utsiktspunktet Flydalsjuvet i Geiranger. Men det kan i høyeste grad bli det.
Anledningen var at Møre og Romsdal fylkeskommune og Grøn Fjord 2020 i forrige uke arrangerte erfaringskonferanse om elbuss. Ulikt mange andre konferanser fikk vi ikke bare høre om hva som er de gode løsningene for samferdsel og infrastruktur. Konferansen bød også på mulighet til å prate med folk som har erfaring med å bruke elektriske busser – Ikke minst fikk vi være med på å teste elbussene, rapporterer Guri Bugge som var tilstede på konferansen. I Norge er det så langt gjort tester av elbusser både i Trondheim og Stavanger, før bakkene i Geiranger altså sto for tur.Kan komme opp i 35 mil
– De som klarer seg i Geiranger, de klarer seg overalt, sa fylkesordfører Jon Aasen i Møre og Romsdal fylkeskommune i sin åpningstale på erfaringskonferansen Dette var flere bussfabrikanter enige i. Derfor sendte de flere elektriske busser til de trange og bratte fjordene. En elektrisk buss fra Eurabus kom til bygda mandag denne uka, før en Ebusco-buss, som for tiden er under testing i Stavanger, kom kjørende på onsdag. Begge er blitt prøvekjørt av en rekke lokale sjåfører. Bussene er behagelige å bruke både for sjåfører og passasjerer. Den lydløse og jevne framdriften blir spesielt trukket fram av mange som har testet elbuss. På samme måte som for elbiler, kan rekkevidde være en utfordring for elbussene. De to bussene som er i Geiranger har rekkevidder på 20-25 mil. Med større batteripakker kan de komme opp på 35 mil.