Hopp til innhold

Halvparten vil innføre ladeplikt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

50 prosent av spurte elbilister mener ladeplikt er et bedre verktøy for å begrense unødig bruk enn betaling.

Spørsmålet «bør det innføres betaling for normallading på offentlige ladeplasser for å begrense unødig bruk?» ble stilt i vår siste spørreundersøkelse, Elbilisten 2015. Årsaken er at mange, med den voldsomme salgsveksten elbilene har hatt de siste årene, opplever frustrasjon når andre elbilister kun benytter ladeplasser til parkering.

– Det er mangel på ladeplasser, og vi trenger mange flere. Derfor må de eksisterende utnyttes på en best mulig måte, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

3.831 av de 7.780 så det på samme måte, og bekreftet samtidig at de ønsker ladeplikt framfor betaling for lading.

Betaling er likevel ikke uaktuelt: 1367 (18 prosent) mener betaling er et godt tiltak for å begrense misbruk av ladeplasser, mens 1554 (20 prosent) svarer «nei». De siste 11 prosentene valgte «vet ikke», og er derfor å anse som sofavelgere. 

Slik kan du rydde ladeplassen

Støter du stadig på elbiler som er parkert på ladeplass uten å lade? Print ut vår flyer og legg den på frontruta!

Elbilforeningen tilbyr forøvrig et eget skilt som sørger for for ladeplikt på ladeplasser.

Skiltet kan være relevant på ladestasjoner i borettslaget/sameiet, på handlesenteret, på hotellet, i parkeringshuset eller andre steder.

Skiltet monteres der du ønsker å reservere en p-plass med ladepunkt for elbiler og ladbare hybrider, og har den viktige nyansen «ladende motorvogn».

Altså er det ikke snakk om å parkere uten å lade på p-plasser der skiltet er montert. Elbilen må være tilkoblet. 

 Sjekk flere resultater fra spørreundersøkelsen Elbilisten 2015!