Hopp til innhold

Gratis ABB-hurtiglading ved nettverksfeil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigladere med nettverksfeil har ofte betydd at elbilister har stått med skjegget i postkassa. Nå tar ABB grep for å sikre gratis lading ved kommunikasjonstrøbbel.

Det har lenge vært problemer med at betalingsløsningen i perioder har falt ut. I disse tilfellene har elbilister som betaler med SMS eller app blitt stående uten lademulighet. – Av den grunn ønsket vi å bytte til et mer robust system fra Microsoft, som garanterer for 99,95 prosent oppetid (mot 97 prosent på foregående), sier produktsjef for hurtiglading i ABB, Arne Sigbjørnsen til elbil.dev05.dekodes.no. Overgangen til Microsoft-servere ble imidlertid langtfra knirkefri. Mange av hurtigladerne gikk ned for telling. Feilen ble rettet, og skal ikke skje igjen. I tillegg sørget et teleselskap for nye problemer i helgen. Sigbjørnsen sier det ikke skal ha vært problemer for elbilister med forhåndsregistrerte RFID-brikker. Disse har kunnet lade selv om det har vært utfordringer med servere og teleselskaper. – I Norge kan elbilister bruke brikker på de fleste hurtigladestasjoner, men ikke hos BKK og Voss Energi. Der er det bare betaling via SMS eller en app på telefonen. Dermed ble kundene i Hordaland hardest rammet av feilene, sier Sigbjørnsen.

Grønn Kontakt først ut

For å unngå at tilsvarende problemer oppstår igjen, innfører ABB altså en mulighet til gratis lading ved kommunikasjonsfeil. – I mellomtiden har vi en midlertidig «workaround» der kundene kan ringe inn til kundesentrene (kontaktinfo som står på hurtigladerne) og få en PIN-kode som kan benyttes når ikke det oppnås kontakt med betalingsoperatøren. – Til nå er det kun Grønn Kontakt blant operatørene som har innført mellomløsningen, men vi har ikke fått informert alle om muligheten ennå. Vi vil i neste softwareversjon, som vi laster ned til hurtigladerne, innføre en parameter som sier at betalingssystemet skal slå seg av dersom det ikke oppnås kontakt med server (ABB) eller betalingsoperatør (f.eks Grønn Kontakt), sier Sigbjørnsen. Da vil ladingen være åpen og gratis til det igjen oppnås kontakt med server og/eller betalingsoperatør.

Løsning innføres i mars

– Hovedbudskapet er at vi tilstreber tilnærmet 100 oppetid på hurtigladerne våre, og da skal ikke nettverks- eller serverproblemer forhindre at kunder får lade, sier Sigbjørnsen. Han understreker at det selvsagt er opp til operatørene å bestemme om de vil benytte seg av muligheten. – Men jeg tror ikke de heller vil at kundene skal komme til en hurtiglader som ikke leverer, sier Sigbjørnsen. Han sier ABB vil innføre ordningen, med gratis lading ved kommunikasjonsfeil, på alle hurtigladerne de har levert, i mars. ABB står forøvrig bak omtrent halvparten av hurtigladerne i Norge.