Hopp til innhold

Fortum øker prisene på 15 hurtigladestasjoner

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilforeningen reagerer på 60 prosent prisøkning.

Fortum Charge & Drive melder at de nå øker prisene på hurtiglading på et antall av stasjonene der det er lite trafikk, i Østerdalen, Vest-Agder og Rogaland. Begrunnelsen ladeoperatøren gir er at driftskostnadene er høyere enn inntektene, blant annet på grunn av effekttariffene. Elbilforeningen reagerer negativt på prisøkningen og mener Fortum ikke må bidra til å dempe elbilutviklingen i distriktene. – Fortum har fått offentlig støtte fra Enova for å etablere hurtigladestasjoner på disse strekningene. De har fått en unik tilgang til et kraftig økende elbilmarked. Her må de tenke langsiktig og ikke bidra til at elbilmarkedet stopper opp i distriktene, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening. Strekningene som blir berørt er Rena – Kvikne i Østerdalen og Mandal til Ålgård på E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Prisøkningen er: – Med denne prisøkningen på 60 prosent blir det dyrere med elbil enn å kjøre bensin- eller dieselbil på langtur. Hvis denne prisen blir stående vil distriktene falle enda lengre bak i elbilutviklingen, advarer Petter Haugneland som mener Fortum og andre ladeoperatører har et samfunnsansvar i en fortsatt tidlig fase av elbilmarkedet. Elbilforeningen har også i mange år advart mot at effekttariffene er en hindring når hele transportsektoren skal over på strøm. – Nå ser vi et konkret eksempel på at de faste nettavgiftene blir høyere enn inntektene der elbilandelen fortsatt er lav i distriktene. Nå må myndighetene ta grep og endre den gammeldagse effekttariffen som ikke er tilpasset framtidens samfunn der alle biler, busser, lastebiler og ferjer skal kjøre på fornybar strøm. Disse hurtigladestasjonene får økt pris: På strekningen Rena – Kvikne får følgende ladestasjoner økt pris: På strekningen Mandal til Ålgård får følgende ladestasjoner økt pris: Dyrere å hurtiglade enn å fylle bensin Kostnad bensinbil: En bensinbil som bruker 0,6 liter bensin på mila, bensinpris på 15 kr/liter, tilsvarer drivstoffkostnad på 9 kr/mil. Kostnad elbil etter prisendring: En elbil som bruker 2 kWh på mila, kWt-pris på 6 kr/kWh, tilsvarer strømkostnad på 12 kr/mil, altså betydelig høyere enn en bensinbil. kWh-prisen er regnet ut som følger: En bil som lader med gjennomsnittlig effekt på 40 kW per time, vil med minuttprising på 4 kr/min betale 240/40= 6 kroner kWh. Kostnad elbil før prisendring: Med tidligere prismodell (2,50 kr/min), og ellers like forutsetninger, blir prisen 7,5 kr/mil, altså noe billigere enn bensinbil. Faktorer som bensin- og strømforbruk kan variere. Elbilforeningens ladekart [advanced_iframe securitykey=»4ae0879f696a3a0cfc5d43debced011cf5821914″ src=»https://ladekart.elbil.dev05.dekodes.no/map»]