Folkhemmet tar ladegrep og sikter mot elbilhimmelen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gårsdagens nyhet om at SAAB har fått nye eiere, serveres kanskje som en litt tørr korv med mos, all den tid denne historien nå begynner å bli en såkalt «långbenkare».
SAAB, forkortelsen av Svenska Aeroplan (Automobil) Aktie Bolag, startet som en statlig militær flymaskinprodusent som skulle forsyne det svenske luftforsvaret med høyteknologiske jagerfly. Fabrikken skulle gjøre Sverige uavhengig av utenlandske leveranser av militære kampfly.
Etter andre verdenskrig fant noen glupe ingeniører hos SAAB ut at det ikke vil være behov for så mange kampfly, og satte derfor igang med å tenke på alternative produkter. Og hva var vel mer nærliggende enn biler, tenkte de. Som tenkt så gjort, og historien gikk sin gang. Helt opp til ganske nylig elsket SAAB å fortelle om deres tilknytning til jagerfly, selv om mange av deres landbaserte kjøredoninger ikke helt levde opp til jagerflyets ytelser.
De, etter manges mening, traurige årene under GM ga ikke SAAB mye spillerom. Vi fikk oppleve et selskap som måtte gå på akkord med sin lekenhet og evne til nytenkning. I dag står SAAB-museet som eneste bevis for selskapets kreativitet.
Når konkursen var et faktum, så kom ikke det som noen bombe. Men de nye eierne er mer som en solid «kinaputt» å regne. Ny administrerende direktør er Kai Johan Jiang, en svensk-kineser med lang fartstid i Sverige, som setter miljø og naturvern svært høyt.
Selskapet heter National Electric Vehicle Sweden – forkortet til NEVS. Antallet bokstaver er det eneste som minner om SAAB. Det er i sin tur eiet av et selskap basert på de Britiske Jomfruøyene, National Modern Energy Holding samt Japanske Sun Investment. For å skikkelig komplisere hele saken så eies National Modern Energy Holding igjen av et Hong Kong selskap ved navn China Dragon Base Holding.
Kanskje litt vanskelig for Trolls from Trollhättan?
De har i alle fall flagget at her skal det bygges elektriske biler, og det er jo svenskene skikkelig gode på. Men spøk til side. Trollhättan har et rikt miljø av teknisk begavet personell, og en ingeniørstab som kan bilbygging. Så at de skal klare å bygge elbiler, bør ikke forundre noen. Vi har også informasjon fra sikre kilder om at folk fra både Think og Buddy er observert i Trollhättan. Vi trekker, om enn litt forhastet, en konklusjon om at betydelig kunnskapsutveksling har funnet sted.
Så gjenstår det bare å se om vi får se SAAB EL-SONETT eller 9 EL 3, eller hva de skal kalle dem?
Om noen lurte på om Sverige nå skulle starte å konkurrere med oss i Norge om elbilfordeler, kan en jo løpe til bookmakerne for å legge inn sine veddemål der. Vi holder en knapp på at fritak i bomringer, bruk av kollektivfelt, lavere avgifter, fri lading og parkering i nærmeste fremtid begynner å gjelde for biler som begynner med S og slutter med AAB. Hva tipper du?
Som en feiende avslutning av artikkelen viser vi et bilde av en elektrisk postbil lagd av SAAB.