Hopp til innhold

Folk nordpå har lavest elbilandel, men mest å tjene på elbil: – Finnmarkinger sparer mest i landet på å kjøre elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VINN-VINN: Tana-beboeren og pendleren Magnar Johan Winther begrenser både pengebruk og utslipp ved å kjøre elektrisk. Nå oppfordrer han folk i nord til å kaste seg på elektrifiseringsbølgen. Alle foto: privat

Strømprisene har gått i taket, men ikke nordpå. Nå har finnmarkingen Magnar Johan Winther regnet på hvor mye penger han sparer på å kjøre elektrisk. Hint: Det er ikke lite.

Man sparer ikke bare klimaet for ekstra belastning ved å velge elbil, man sparer også penger. Og hvem er det som sparer aller mest, og særlig i disse energikrisetider?

– Jo det er de i lengst nord, med de lengste avstandene, nemlig finnmarkingene, fastslår Magnar Johan Winther.

Tross at flertallet av nybilkjøperne i våre nordligste områder nå velger elbil, er elbilandelen der fremdeles lavere enn resten av landet.

Elbilsalget i juni/første halvår 2022:

Positiv elbilutvikling kan bremses av bompengeforslag

Og fylkene ligger enda lenger bak hva angår elbilbestanden, altså hvor stor andel av bilene på veiene som faktisk er elbiler.

Per 1. august hadde Troms en elbilandel på veiene på 8,5 prosent, og Finnmark en andel på knappe 3,8 prosent.

Du kommer ikke til å tro det, men det har kostet meg hele 3.269 kroner

Magnar johan winther om ladekostnaden etter 35.250 kjørte kilometer

Til sammenligning hadde eksempelvis Hordaland en andel på 27,4 prosent, og Akershus 24,8 prosent.

Kjører femten mil daglig

Magnar Johan Winther er styremedlem i Finnmark elbilforening på fritiden, men i forbindelse med sin daglige IT-jobb i Vadsø pendler han 75 kilometer hver vei.

Nå har han regnet på hvor mye det koster ham å ha elbil som pendlerbil. Regnestykkene hans finner du lenger ned i artikkelen.

Magnar bor i Tana, jobber i Vadsø. Med andre ord, han har 150 kilometer han kjører tur-retur hver arbeidsdag.

Dermed går to timer av dagen hans med til kjøring, så da han så seg etter ny bil, var det elbil som ble valget.

– Vi trengte en bil som gjorde det mer lønnsomt å kjøre til jobb, ikke en bil hvor jeg måtte fylle tanken for halve lønna.

Fikk seg en overraskelse

Bilen Magnar først begynte pendlingen med, var en Golf GTE ladbar hybrid som han kjøpte ny, og som han kunne kjøre med et forbruk på 0,5 liter på mila.

I begynnelsen av 2021, da Magnar begynte i den nye jobben, var bensinprisen 17 kroner per liter.

Han regnet seg fram til at hvis han skulle fortsette å kjøre denne bilen, ville det kostet ham minimum 4500 kroner i måneden bare for drivstoffet, inkludert daglige småærend som kom i tillegg til pendlingen.

Med andre ord ville han måttet betale minimum 54.000 kroner i året for drivstoffet, om prisen hadde holdt seg på 17 kr literen.

Det gjorde den som kjent ikke.

– Jeg visste at dette kunne reduseres en god del om jeg gikk over til elbil. Men hvor mye, det visste jeg ikke, forteller Magnar.

Nå vet han det.

Måtte ha hengerfeste

Ettersom Magnar fikk så lang vei til jobb, kunne han ikke lenger rekke hjem til barnehagehenting.

Dermed måtte kona hans ta lappen slik at hun kunne ta seg av denne biten, men da måtte de utvide bilparken fra én til to biler.

Etter å ha vært på bilferie året før med et lite barn i en liten Golf, var ønsket om en større bil stort.

– Men finnmarkinger har behov for hengerkrok, ettersom vi kjører særdeles mye med tilhenger for å frakte snøscooter og andre ting, så det måtte bli en bil med hengerfeste, sier Magnar.

Tidenes elbileventyr i iskalde nord 

– Kona satte også krav til at bilen måtte ha sju seter, ettersom hun ville ha muligheten til å ta med seg familie og venner.

Bilen de gikk for var en Tesla Model X 2017-modell med sju seter og en tillatt tilhengervekt på 2.230 kilo.

Familien endte opp med et eksemplar Magnar måtte helt til Kristiansand for å hente, 3000 kilometer unna.

Bilen kostet ham godt over 600.000 kroner, og da hadde den allerede gått nærmere 150.000 kilometer.

– Men eieren hadde full kontroll på bilen og hva som var gjort med den, og hadde tatt godt vare på den.

Ett års kjøring: Litt over 3000 kroner

Magnar forteller at han stort sett lader hjemme.

– Jeg benyttet meg av tilbudet jeg fikk gjennom Elbilforeningen på å kjøpe Easee-lader, så jeg har montert to stykker hjemme, én til elbilen min og den andre til å lade hybriden, ettersom det er mye tryggere enn vanlig stikkontakt.

– Hvordan holder du oversikt over ladekostnadene?

– Jeg bruker Tibber-appen som er koblet opp mot ladeboksene og måler forbruket, og samtidig viser hvor mye det koster.

Så hvor mye har det egentlig kostet ham nå som han har kjørt elektrisk i et års tid?

– Du kommer ikke til å tro det, men det har kostet meg hele 3.269 kroner, utbryter Magnar, en smule ironisk.

Kommentar:

Håper på smitteøkning etter elbil-turné i Finnmark

– Jeg trodde det kom til å koste meg langt mer. Den billigste måneden var juni, da kostet det meg 69 kroner, mens den dyreste var november, som kostet meg 659 koner.

– Er dette bare for kjøringen til og fra jobb?

– Nei, slett ikke! Det inkluderer også alle andre turer som for eksempel til Kirkenes, Båtsfjord og all småkjøring.

Snittutgift: 0,092 kroner per kjørte kilometer

Om vi trekker fra fem uker med ferie, har Magnar kjørt 47 uker på jobb, noe som for ham tilsvarer 35.250 kilometer i året.

Hvis vi tar hele årsbeløpet hans på 3.269 kroner, har det kostet ham 0,092 kroner per kjørte kilometer i ladeutgifter.

Nord-Norge er jo kjent for å ha særdeles billig strøm, og det sparer de selvsagt veldig mye penger på, ikke minst nå for tiden.

Mon tro om Magnar synes det er urettferdig med tanke på hva «søringan» må ut med for tiden?

Ikke så veldig, later det til:

– For den skal vi ha: Det er vi som lever med de lengste avstandene, og med den lengste og kaldeste vinteren av alle i dette landet.

– Så hva er din oppfordring til andre i din landsdel som fortsatt kjører fossilt?

– At det ikke er noen grunn til å vente. Gå for elbil, for her er det både masse penger og utslipp å spare!

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!