– Enova må støtte mange flere hurtigladere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi håper både Enova og ladebransjen nå er raske på labben sånn at utbyggingen av flere hurtigladere kan starte allerede i år, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Etter et års hvileskjær har nå Enova endelig utlyst støtte til utbygging av flere hurtigladestasjoner for elbiler i Norge.
– Via våre medlemmer, og gjennom Norges største undersøkelse blant elbileiere, vet vi hvor skoen trykker. Behovet for hurtiglading er stort, sier Christina Bu.
Salget av elbiler er dessverre i ferd med å flate ut. Elbilforeningen mener at mangel på hurtigladere er en del av årsaken.
– Ladeinfrastrukturen må bygges ut så raskt at det bidrar til å drive markedet fremover. I dag kommer laderne først etter at forbrukerne har kjøpt bilen.
Om ambisjonsnivået hadde vært høyere ville det bidratt til å løfte elbilsalget videre, særlig i fylker der det i dag går trått. Skal Norge skifte ut bilparken til nullutslippsbiler og dermed bidra til det grønne skiftet, må vi i mange år fremover ha stor vekst av antall elbiler som selges.
Enova utlyser i første omgang utbygging av hurtigladestasjoner på de største nasjonale vegstrekningene i Sør-Norge. Det mener Norsk elbilforening er en god start, men for lite ambisiøst.
– Byområder er utelatt og det er her miljøeffekten er størst. I tillegg er hele Nord-Norge og deler av Vest-Norge ikke med i første runde, sier Christina Bu.
Hun viser til at utbygging av hurtigladenettverket er viktigst for de som vurderer å bytte til elbil. De får en forsikring om at elbilen dekker mesteparten av deres behov til tross for kortere rekkevidde. I tillegg vil bruksområdet øke med hurtigladere utenfor rekkevidden til en typisk elbil.
Begrenser ladekø
Elbilforeningen har fått gjennomslag for at det må være minst to hurtigladere med støtte for alle typer elbiler på hver ladestasjon. Det vil gjøre nettverket mer robust ved tekniske problemer og begrense ladekø.
I tillegg legges det opp til at de skal etableres en hurtigladestasjon hver femte mil på de utvalgte strekningene.
– En typisk elbil har i dag en rekkevidde i praksis på 75-150 kilometer per lading. En hurtigladestasjon per 50 kilometer gir nødvendig fleksibilitet slik at man har flere valgmuligheter for hvor og når man skal stoppe for å lade, sier Christina Bu.
Enklere betaling
Et viktig innspill fra Elbilforeningen har vært at det må bli enklere tilgang og betaling på hurtigladestasjoner. Vi er spent på kriteriene Enova kommer med i utlysningen. I dag finnes det et hav av ulike betalingsløsninger som ladebrikke med og uten abonnement, ulike mobilapper, teksmelding, kort og kontanter. Og de fleste ladeoperatørene har sine egne løsninger.
– Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin. Enova bør sette som krav for støtte at man har en form for roaming eller et felles ladekort som for eksempel Elbilforeningens ladebrikke, sier Christina Bu.
- Se strekningene som bygges i første omgang hos Teknisk ukeblad