En familiefar og en elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det beste med elbil er den gode samvittigheten. Etter den første turen med elbil, smilte jeg hele dagen. Det er kult å kjøre elbil, sier familiefaren Rolf Henning Ljosdal fra Byåsen i Trondheim.
Familiefaren på 40 er gift med Camilla og de har to barn sammen. Familien kjører en Citroën Berlingo som er en ombygd varebil med fem seter og elektrisk motor.
Klarer seg fint med elbil i hverdagen
– De fleste tror ikke på meg at en familie på fire klarer seg med en elbil som eneste bil. Men vi bruker den hver dag og det går helt fint. Det krever litt mer planlegging, men er ikke hemmende i hverdagen. Når vi skal på ferie eller litt lengre turer, leier vi bil, sier Rolf Henning.
– Bilen er den perfekte Ikea-bilen og vi kan også sette barnevogna rett inn uten å slå den sammen. Vi hadde først en toseter elbil, men da barna kom, måtte vi ha en større bil. Da ble det en Citroën Berlingo.
For ungene som har vokst opp med elbil, blir leken litt annerledes enn vanlig.
– De fyller ikke opp tanken på lekebilene, men setter de på lading, smiler Rolf Henning.
Ingen rekkeviddeangst
Bilen rekker til levering av barna i barnehage og på skole, til jobb og tilbake. På ettermiddagen blir den også brukt til kjøring til aktiviteter for barna og handletur. Etter at Rolf Henning fikk ladeplass på jobben, trenger han heller ikke nødlade på vei hjem. Det måtte han en sjelden gang på kalde vinterdager før. Flere ladeplasser rundt om i Trondheim by har også hjulpet betraktelig på rekkeviddeangsten.
Men Rolf Henning vil heller si at han bor på feil sted enn å innrømme at elbilen har for kort rekkevidde.
– Jeg bor på Byåsen og det er mye oppoverbakke siste biten hjem. Jeg har måttet nødlade en del ganger, men folk jeg spør er utrolig hjelpsomme. Sånt må man regne med for en gammel bil med gamle batterier. De som kjøper elbil i dag har ikke de samme utfordringene som jeg har hatt. Problemet med rekkevidde er mer psykisk enn reelt med de nye bilene, mener han.
Rolf Henning har eid elbil siden 2004 og er en av veteranene i elbilmiljøet i Trondheim. Han er også med i lokallaget Trøndelag Elbilforening. Selv om Rolf Henning var tidlig ute med å bli elbilist, skjønner han godt de som har ventet til det har kommet flere biler på markedet. For at elbil skal bli førstevalg for alle, må det komme flere biler å velge mellom.
Å kjøre med god samvittighet
– Det beste med elbil er for meg den gode samvittigheten. Det betyr ikke noe om man kjører kort eller langt, godfølelsen kan man ha uansett. Jeg er ingen typisk miljøfantast, selv om jeg prøver å være litt bevisst og spise et vegetarmåltid i uka. Faktisk var det kona som var mest opptatt at vi skulle kjøpe en mest mulig miljøvennlig bil.
– I tillegg er elbilen artig og lett å kjøre, krever lite vedlikehold og er billig i drift. Da jeg fikk ladeplass på jobb, merket jeg det også på lavere strømregning.
«Drivstoffkostnadene» til en typisk elbil vil være mellom 15 og 20 øre kilometeren. For de som lader gratis er kostnaden null. Med dagens bensinpriser vil en tilsvarende fossilbil koste rundt 70 øre per kilometer. Ikke rart Rolf Henning smiler.