Elsykkelbok til salgs
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tegnene er tydelige – elsykkel vil bli det «neste store». Nå har en entusiast skapt en brannfakkel av ei bok!
Erlend Kristensen har skrevet boka (H)el sykkel. Den litt underlige skrivemåten er et uttrykk for at forfatteren mener at når vi setter en elektrisk motor på en sykkel, får vi ikke bare en elsykkel, vi får en komplett eller hel sykkel. Sykkelen gjør et kvantesprang og kan få en renessanse. Dette er Erlends ord – og et godt eksempel på den enorme entusiasmen han viser for elsykkel.Elsykkelgerilja

Ny sykkelkultur
Dette er litt typisk, vi ser at de største elsykkel-tilhengerne kommer fra bevegelsen til fremme av elektrisk transport – ikke sykkelbevegelsen. Noe som Erlend også gir sterkt og kanskje – eh – litt usaklig uttrykk for når han omtaler «steinaldersyklistene». Erlend sier han ønsker å provosere, ha litt krutt i bånn, for å endre en sykkelsatsing han mener er på feil spor. Elsykkel må frontes mye mer for å skape en sykkelkultur for folk flest. Nå er det treningsfantastene og kondomdressene som styrer mye. De tror at alle er som dem, akkurat som mange miljøvernere ikke skjønner at ikke alle bryr seg om klima og miljø, sier Erlend. Og nettopp miljøvern er en drivkraft for forfatteren som ønsker å bekjempe alle klimautslipp. Noe elbilen er et bidrag til. Men elsykkelen løser også problemer med inaktivitet og køer, samt gir vesentlig mindre energiforbruk. Og Erlend hevder, basert på sine egne tidsmålinger, i byene kommer han raskere fram på elsykkelen.Men fortsatt ikke raskt nok
En av brannfaklene i boka er ønsket om at elsykler med mer kraft og høyere toppfart må bli tillatt. Han argumenterer grundig for at dette ikke gir en økt sikkerhetsrisiko, snarere tvert i mot. Vi kan føle blodet hans bruser når han hevder at verdens mest miljøvennlig og effektive kjøretøy er utsatt for en fartsbegrensning som hemmer i stedet for fremmer dette fantastiske kjøretøyet. Mens bilen som virkelig er farlig, har ingen hastighetssperre. Om vi også ser på dette opp mot klima og energi, blir dette bakvendtland de lux, konkluderer Erlend. Forfatteren legger ikke skjul på at han bryter reglene, og han har sjøl en kvikk, hjemmebygd elsykkel. Utfordring av reglene er noe han dessverre må praktisere inntil politikerne tar til fornuft også griper inn for å forandre reglene vegbyråkratene har lagd. Mon tro om det er en mulighet for det med en Frp-samferdselsminister fra Rogaland? Når Segway kan, så kan… Undertegnede må innrømme at han sjøl ble ekstremt entusiastisk etter å ha testa en rask elsykkel – i utlandet hvor det var lov (kors på halsen).«Fatburning»
Til tross for at Erlend ikke vil at trening skal være i fokus for sykling, men effektiv transport, så handler en stor del av boka om å bevise helseeffekten av elsykling. Eller slankeeffekten – for han beskriver i detalj hvordan daglig elsykling gir «fatburning». Eksempelet er han sjøl som gjennomfører et lavterskel treningsprogram hvor elsykling utgjøir hovedarbeidet. Unødvendige kiloer renner av, kroppen blir ti år yngre og han presterer godt i halvmaraton. Begrunnelser for hvorfor dette funker så godt, gis i detalj, med beskrivelse av treningssoner og tabeller. Forfatteren gjør et godt poeng ut av at denne treninga foregår da han i alle fall måtte å ha brukt tid til transport. Treningsbehovet forsterker ikke tidsklemma for en småbarnsfar. Nærmest en gratistrening som heller ikke krever dusj og klesskifte før han tropper inn på kontoret. Erlend har vært elsykkelturist i Europa, blant annet sammen med sin åtti år gamle far. Med elektriske foldesykler ga de seg ut på interrail og kombinerte tog med elsykling. Reisebeskrivelsen finner du i detalj i boka. Dette bør friste mange.
Fire viktige forslag
Erlend sier sjøl at han har prøvd å fokusere på at boka skal være lettlest, interessant og inspirerende for vanlige folk og ikke kun for elsykkelentusiaster. Derfor er det ikke så mye teknisk stoff i boka. Den inneholder derimot en serie forslag til tiltak som kan gjøres for å flere til å sykle. De fire viktigste hevder forfatteren er:
- Virkelig satse på elsykkelen, og endre reglene slik at raskere elsykler tillates
- «Motsatte bompenger», det vil si honorere økonomisk dem som velger mindre miljøbelastende transport, betalt av dem som forurenser
- Sykkeltunneller
- Satse på kombinasjonen kollektivtransport og elfoldesykkel