Hopp til innhold

Elektriske evakueringsbiler på vei inn i norske tunneler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå leveres landets første elektriske tunnel-evakueringsbil til brannvesenet. – Bilen er perfekt til formålet. Løsningen burde være obligatorisk i alle større tunneler.

Til neste uke leveres Norges aller første elektriske evakueringsbil, spesiallaget for å gjøre nytte for seg under redningsarbeid i mørke og langstrakte norske tunneler, både med – men helst uten – giftig brannrøyk.

Bilen er en Maxus EV 80 som er bygget om til dette formålet av Ferno Mobility, som har spesialisert seg på ombygging av diverse utrykningsbiler og andre spesialkjøretøy.

I løpet av måneden skal den særegne elektriske bilen være i operativ drift hos Gauldal Brann og Redning i Trøndelag, som også har vært involvert i utviklingen av tekniske løsninger for den spesifikke bilen de har bestilt.

Den første av mange?

– Erfaring viser at forbrenningsmotorer kan ha driftsutfordringer i tett brannrøyk. I tillegg til mangel på oksygen, fører store mengder sotpartikler i lufta til at luftfilteret tetter seg på en vanlig bil. Elbiler har ingen forbrenningsmotor og er dermed perfekte til dette formålet, sier Geir Engely i Ferno Mobility.

Han har bakgrunn både fra ambulansetjensten og som utrykningsinstruktør og ulykkesgransker fra Statens Vegvesens ambulanseulykkesgruppe. Han har også vært ulykkesgransker for Oslo Politidistrikt.

Norge har som kjent flust med tunneler, mange av dem er svært lange og befinner seg naturlig nok i utilgjengelige strøk. Det er ikke uten grunn at ulykker og brann i tunneler er manges verste mareritt, både blant alminnelige bilister og blant redningspersonell.

Men nå skal vi snart altså kunne se elektriske lys i enden av tunnelen når uhellet er ute:

– Dette er den første i noe vi håper blir mange slike elektriske tunnelevakueringsbiler. En bil som denne burde ideelt sett være obligatorisk i forbindelse med større tunneler, både under konstruksjonen av dem og etter at de settes i drift, sier Engely.

Flere bruksområder

Rekkevidden på evakueringsbilen er 200 kilometer, og leveres med komplett system for personevakuering fra tunnel.

– Med luftforsyning til tolv evakueringsmasker, to røykdykkersett og egen dreibar røykdykkerstol for redningsmann, blir de evakuerte ivaretatt på en trygg måte på vei ut av tunnelen, sier Engely.

Bilen er utstyrt med termisk kamera både foran og bak, noe som gjør det mulig å kjøre i tett røyk eller totalt mørklagte tunneler.

Den har også muligheter for raskt å bytte ut luftforsyningen for flere runder med evakuering:

– Bilen har utbyttbare flasker som er kompatible med de som brannvesenet har mange av i brannbilene til røykdykking – så man lett kan re-loade luftbanken og gjøre flere runder inn i tunnelen, påpeker Engely.

Engely mener evakueringsbilen også lett kan ha flere bruksområder enn bare tunneler:

– Den vil også kunne ha en funksjon ved gasslekkasjer og andre ulykker der luften kan være kontaminert.