Hopp til innhold

Elektrisk hjelp til kommunene

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lurer du på ladeløsninger, parkering, ladeeffekter og strategier for elektrisk mobilitet? Kommuner som trenger det kan få hjelp av Elbilforeningen. Gratis!

– Kommunene og de regionale myndighetene er både viktige beslutningstakere og  – ikke minst –  sentrale innkjøpere av ulike typer elektrisk  mobilitet. Derfor er det ekstra viktig å gi dem bistand til å fatte de riktige beslutningene, sier seniorrådgiver i Elbilforeningen, Erik Lorentzen.

Han er prosjektansvarlig for «Skandinavisk elbilsekretariat», et nordisk prosjekt som skal bidra til å gjøre all transport mer miljøvennlig.

– Det betyr kort oppsummert at vi gir gratis bistand til kommunene i prosjektområdet. Det kan være alt fra svar på helt konkrete spørsmål, foredrag, statistikkarbeid, strategiutvikling eller transportløsninger, sier Lorentzen.

Helt gratis

Kommunene kan be om alle typer bistand så lenge det handler om elektrisk mobilitet. I første omgang er det ikke noe begrensing på hvor mange timer som kommunen kan be om hjelp til.

– Vi har til nå bidratt med flåteanalyser av kommunale biler, bistand med elbilinnkjøp, rammeinnkjøp av elsykler, laderådgivning og ladestrategier, forteller seniorrådgiver innen elektrisk mobilitet, Hulda Tronstad.

Hun understreker at det er også mulig å be om hjelp til større strategisk prosess på elektrifisering i hele kommunen, men også faktainnhenting når det gjelder dokumentasjon, lading eller elmobilitet generelt.

– Mange spør oss om statistikk, utvikling og lading. Særlig i forbindelse med den nye parkeringsforskriften, sier Tronstad, som lover svar til alle. Elbilforeningen kan også levere inspirasjonsforedrag om elektriske løsninger.

Disse skal få hjelp

Områdene som er med i prosjektet er: Østfold, Akershus, Vestfold, Buskerud, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder og Oslo. De andre regionene som er med er prosjektet er i Danmark: Midtjylland, Nordjylland, Københavns-regionen, Sjælland. I Sverige er det Skåne, Halland og Västra Götaland.

– De norske erfaringene skal også deles med de andre nordiske regionene, slik at gode ideer blir spredt, forteller Tronstad.

Prosjektet vil dermed etter hvert opparbeid seg på mange gode eksempler fra Sverige, Danmark og Norge. Det er EU-programmet Interreg Øresund – Kattegat – Skagerak  som gir støtte til dette prosjektet. EU-programmet inneholder innovasjon, grønn økonomi, transport og sysselsetting.

Elbilforeningen har også knyttet til seg Gabriel Wergeland Krog, som har årelang erfaring med ladeløsninger og elektrisk mobilitet til kommuner over hele Norge.