Elbilsuksessen fortsetter
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har i detalj sett på salget i 1.kvartal. Ingen, absolutt ingen tegn på sviktende elbilsalg. Men markedet er fullstendig dominert av en modell.
Tidligere opplevde vi at Oslo var krydra med små og fargerike Thinker og Buddyer. Nå om dagen kan vi knapt passere et kryss uten å se en LEAF. Nissans elbil gjør en imponerende suksess i Norge. Formkurven er kun stigende. Sjøl ikke en snarlig modelloppgradering senker interessen for å bli LEAF-eier. Verken i Oslo eller i resten av landet. I mars var LEAF den fjerde mest solgte bilmodellen i Norge – og totalt for 1.kvartal ligger elbilmodellen på 6.plass. Med store ambisjoner om å klatre videre oppover.
LEAF er lokomotivet i en salgsutvikling som fortsatt er fabelaktig for elbilen. Sammenligna med første kvartal i fjor er økningen på 52%, nesten 500 biler mer i løpet av 3 måneder, og et kvartalssalg på totalt 1.412 elbiler. I snitt utgjør nysalget av elektriske personbiler 3% av totalsalget. Så det er fortsatt et stykke igjen før elbilen blir dominerende, da. Legger vi erfaringene fra første kvartal til grunn, kan vi tro at årets elbilsalg havner et sted mellom 6-6.500. Noe som er i overkant av våre forventninger. En god start på året, får vi kalle dette.
Modellsalget
74% av nye og bruktimporterte elbiler heter Nissan LEAF. Bare i første kvartal kom det over 1.000 nye LEAF på norske veier. Dette peker mot et årssalg på over 4.000. Noe vi kan tro på da veksten er kraftig stigende – hele 71%, og i løpet av april vil vi i Oslo oppleve Europalanseringen av den nye modellen som produseres i England. Happeningen starter til uka. Nissan er i ferd med rigge seg til på Vestbanetomta, inkludert at de setter opp 8 hurtigladere for å holde testbilene i drift. Tipper også at de mange europeiske journalistene som kommer, samt elbilsjefen Carlos Ghosn, vil la seg imponere over det de får se av elbilisme i Oslo.
Trillingene viser derimot åpenbare trøtthetstegn med en fallende formkurve. Produksjonen av C-ZERO og iOn er stoppa.(EDIT: Peugeot Norge opplyser nå at de får leveranser igjen av iOn.) Mitsubishi holder produksjonen i gang av i-MiEV og har også oppgradert den litt, men har ikke svart på siste prisreduksjon for LEAF. Resultatet ser vi nå da trillingenes markedsandel er fallende fra 66% i 2011, til 38% i 2012 og nå kun 15% i første kvartal. Ja, sjøl i et stigende elbilmarked har antall solgte trillinger falt med 23%.
Ford Connect Electric er en liten bombe i toppen. Imidlertid er dette en litt trist historie hvor elbilpionéren RøhneSelmer risikerer nok en smell. For et halvannet år siden lanserte de varebilen i Norge og kjøpte inn et pent lager. Men prisen har vært for høy og konkurrenter har ankommet. Derfor har en rekke biler blitt registrert for et gunstig leietilbud, samt at vi på finn.no ser at salgsprisen er redusert med 100.000 kr. Neppe noen god butikk for RøhneSelmer, men forhåpentligvis kan de elektriske Connectene få fornøyde brukere.
Renault Kangoo Z.E. har ennå ikke tatt av. Men Renault Norge har stigende forventninger nå som prisen er satt ned og 5-seteren kommer i salg.
Vi har introdusert en ny rad i tabellen vår. Det er Smart Fortwo Electric Drive som får den. Ennå ikke offisielt i salg i Norge. Men noen få har sneket seg over grensa, og vi forventer mange flere. Mens andre modeller må ta seg sammen for ikke å havne i posten «Diverse». Det er fire minimerker som vi begynner å miste troen på. Men for all del, pessimismen vår må de gjerne få motbevise. Da blir vi glade. For elbilmarkedet trenger flere aktive og suksessrike modeller. Ikke færre.
Bruktimport versus nysalg
Det kalles «bruktimport», men er like gjerne uautoriserte forhandleres parallellimport av i praksis nye biler. Andelen bruktimporte elbiler har vært forholdsvis lav. Nå har imidlertid dette tatt seg kraftig opp. Det skjønner også alle som følger med på elbiltilbudene på finn.no.
Summert opp er det 1.143 nye elbiler og 269 bruktimporte. Sistnevnte utgjør nå 19% av totalen. Litt interessant er det å se hvordan utslagene er for de forskjellige modellene. Ikke overraskende er andelen bruktimporterte LEAF 19%. Litt sånn at LEAF er så dominerende at den også bestemmer statistikkresultatene. For C-ZERO og iON er andelen bruktimporterte høye, henholdsvis 32% og 45%. Mens MotorGruppen har liten lekkasje av i-MiEV, kun 8%. Imidlertid ryktes det at større mengder i-MiEV fra det europeiske kontinentet skal ankomme Norge. Akkurat slik det har vært for de franske søstrene. Varebilene Kangoo og Connect er bare nybilsalg.
Statistikken viser også at Aust-Agder er fylket med høyest bruktimportert – nesten halvparten. Men så er totalantallet ganske lavt. Da er det mer påfallende å se at hver fjerde nye elbil i Akershus er bruktimportert. Ikke så rart da mange av tilbyderne holder til der. Noe som ikke har bitt på Oslobeboerne, der er andelen godt under landsgjennomsnittet. Forresten må vi nevne at hver tredje nye elbil i Møre og Romsdal er bruktimportert – kan det være annet enn sunnmøringenes økonomiske sans?
Geografisk
Vi har også lagd en oversikt som viser det fylkesvise salget.
I toppen er det like spennende som i lengdeløp for skøyter. Men totalandelen til Oslo og Akershus er fallende. Elbilene spres litt mer utover i landet. Særlig er det salget i Asker som ikke er like fabelaktig som før, og Akershus’ landsandel har falt med hele 5%-poeng på ett år. Nå ser det ut som pendlere på andre siden av byen har våkna opp, f.eks. i Ski og Skedsmo. Oslo henger godt med og har en fabelaktig salgsvekst. Vi vil ikke overraskes om det kun blir Golf som slår LEAF som hovedstadens bestselgende bilmodell.
Blant trioen Hordaland, Sør-Trøndelag og Rogaland er det førstnevnte som har fått fart på elbilsalget. Hele 77% økning, puster Oslo i nakken og distansert konkurrentene. Knappe 80% av de 241 elbilene er solgt i Bergen.
Interessant er det å se at Lier kommune er mottaker av halvparten av elbilene solgt i Buskerud. De summer nok inn til Oslo-området. For øvrig er det mange høye prosentutslag, men ikke så store tall. 83% av elbilsalget er i de 6 øverste fylkene. Det er gledelig å se at fylker som Nord-Trøndelag og Aust-Agder begynner å få et litt mer anstendig elbilsalg.
Ladbare hybrider
Så oversiktlig at vi ikke lager noen tabell. Av de 131 nye ladbare hybridene er 1 Fisker Karma, 18 Opel Ampera, 59 Prius Plug-in og 53 Volvo V60 plug-in hybrid. Ikke annet å si enn at Ampera skuffer veritabelt mens Volvo overrasker positivt!
Sjølsagt er veksten for ladbare hybrider fantastisk sammenligna med i fjor. Men det blir litt som når svenskene skryter av elbilsalget sitt. Er utgangspunktet et minimum, blir prosentveksten høy.
For dem som vil ha flere detaljer og f.eks. se hvor mange elbiler som er i hver kommune, anbefaler vi statistikkbanken Grønn Bils elbilunivers.