Hopp til innhold

Elbilsalget så langt i år

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan LEAFSlett ingen dårlige nyheter. Elbilsalget så langt i 2012 er mer enn det doble av fjoråret! Vinneren er Nissan LEAF. Salget til Nissan LEAF er såpass oppsiktsvekkende at Opplysningsrådet for Veitrafikken bruker en LEAF som illustrasjon til en artikkel om februarsalget. Ikke at den topper modellstatistikken, men LEAF er en sensasjon for dem som sorterer tallene. Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra flåten av nye personbiler synker dramatisk med innhogget på 2,7% (opp fra 1,6% i hele 2011) som elbilene gjør. Februar i år mot februar ifjor viser en CO2-nedgang på 7g/km – hele 5,1% på ett år. For ikke å snakke om all den lokale luftforurensningen og støyen vi slipperLaughing I følge tall fra Grønn Bil er det i januar solgt 267 elbiler og i februar 320 elbiler. Samla for de to første månedene er det en elbiløkning på 107% fra 2011. Ganske sensasjonelt da vi var godt fornøyde med fjorårets salg på 2.242 elbiler. Optimismen er stigende, kanskje vi passerer et salg på 3.000 i år. For oppdatert informasjon om elbilsalg kan du lese mer her. Nissan LEAF EidsivaI 2011 var det i-MiEV med sine 182 som dro salget opp til 283 elbiler i løpet av de to første månedene. Dette var leveranser av bestillinger foretatt utover høsten 2010. I år er det LEAF som er lokomotivet med hele 424 av de 587 nyregistrerte elbilene. En markedsandel på hele 1,9% av alt personbilsalget i Norge og nummer 9 på modelstatistikken. LEAF puster Nissans bestselger Qashqai i nakken. Modellvinneren VW Golf har det doble salget. Men vi forventa ikke akkurat at en elbil skulle ta rotta på Golf i 2012. Det får bli i 2015? Men imponerende nok, LEAF er den mest solgte personbilen i Sør-Trøndelag! Til høyre er en av årets nye LEAFer tilhørende energiselskapet Eidsiva – en elgbil. Mitsubishi i-MiEVDet imponerende LEAF-salget er som for i-MiEV ifjor et resultat av et etterslep av bestillinger gjort utover høsten 2011. Men trøkket i salget virker ganske godt. Vi legger dessuten merke til at i-MiEV overhodet ikke trenger å henge med hodet. Riktignok har salget falt fra 182 ifjor til 85 i år for de to første månedene. Men nå er det ingen ordrebuffer lenger, men dagens reelle salg. I sterk konkurranse med Nissan LEAF. Etter priskorreksjonen vil vi ikke være overraska over salget ihvertfall passerer et snitt på 50 i månedene. Vi følger spent med. Til høyre er et bilde fra Erling Winje AS i Kristiansund som har en større kommuneordre på gang. Dette er første del av leveransen. Peugeot iOn og Citroën C-ZERO henger litt etter med henholdsvis 32 og 25 elbiler. Likevel vesentlig mer enn i 2011 da salget ennå ikke hadde starta så tidlig på året. Grønn Bil påstår at vi i februar passerte 6.000 elbiler på norske veier. Dessverre litt ukorrekt på grunn av en feil i bestandstatistikken deres. Det er med noen tunge, elektriske tohjulinger. Korrekt tall ved utgangen av februar 2011 var 5.998. Ikke at det gjør så mye, i skrivende stund er vi helt sikkert godt forbi 6.000!