Hopp til innhold

Elbilferie: Så mye kortere kommer du med skiboks

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FULLT LASS: Hvor mye høyere er forbruket med skiboks påmontert? Vi har testet!

Store forskjeller – og særlig når farten øker. Se video!

Snart er det ferietid og da må bilen prestere på sitt meste og beste. Hele familien skal med, og bagasjerommet fylles til randen. Mange må til og med tørke støvet av skiboksen de hadde på i vinter for å få plass til det siste.

Men hvor mye øker forbruket med da? Vi har testet!

Sjekk videoen fra testen (under).

Merkes mer på elbil

Med fullastet bil og økt luftmotstand vil forbruket øke, og det merkes mer i en elbil enn i en fossilbil av to grunner: Det ene er at bare 25-30 prosent av energien i en bensinbil går til fremdrift.

På diesel ligger virkningsgraden på tilsvarende 35-40 prosent. Litt ekstra luftmotstand vil ikke merkes like direkte som på elbilen som bruker 85-90 prosent av effekten til fremdrift.

Dessuten gir ikke dagens batterier rekkevidde som en 50-70 liters bensintank riktig ennå.

Derfor er det viktig å tenke på at alt du hekter på bilen i form av luftmotstand, vil påvirke ganske mye på rekkevidden.

LES OGSÅ: Rekordmange planlegger elbil-ferie i år

Stor ekvipasje

Vi har plukket ut en av storselgerne i år, Skoda Enyaq iV80, til denne testen. Det vil si en bakhjulstrekker med 204 hester. Det kan være greit å vite at bilen er oppsatt med de største hjulene som er tilgjengelig, nemlig 235/45R21 foran og 255/456R21 bak. Store hjul stjeler mer rekkevidde enn små. Vi låner en skiboks av merket Packline NX-Twin XL.

I BOKS: Produktsjef Henning Dybendahl i HTS Packline er ikke overrasket over resultatet, men understreker at det meste av kjøringen i Norge går under 80 km/t.

– Vi valgte ut denne modellen fordi den er en populær modell til elbilene. Den er enkel å ta av/på og mange elbil-eiere setter pris på akkurat denne egenskapen. Dessuten er det en svært sikker boks, og dette gjenspeiles i både egne og uavhengige krasj-tester. I NAFs forbrukertest nå i vinter ble denne nr. 2 i testen, kun slått av vår egen glassfiberboks, NX-Premium. Dessuten synes vi, og mange med oss, at den ser bra ut på bilen, sier Henning Dybendal, som er produktsjef for Packline takbokser.

LES OGSÅ: Her er elbilene som kan dra tilhenger og ha skiboks

Slik tester vi

Dette er ikke en vitenskapelig test, utført i vindtunnel, men på motorveien.

LES OGSÅ: Historisk test – tre elbiler med campingvogn

BOKS TIL ALT: Skiboks (eller takboks) blir stadig et mer vanlig syn – også på elbiler.

20 mil forskjell i rekkevidde

Som du kan lese fra tabellen, er forskjellen ganske stor allerede fra 80 km/t. Luftmotstand har lite å si under 70 km/t, så ferietrafikk på riksveger med mye trafikk er mer skånsomt for forbruket enn vår test viser.

80 km/t: Vår test viser at forbruket øker fra 13,2 til 14,4 kWt pr. 100 km fra hastighet på 70 km/t til 80 km/t. Det vil si en økning på 9 prosent. Det vil redusere rekkevidden fra 525 kilometer uten takboks/skiboks og ned til 481 kilometer med boksen på.

I 100 km/t økes forbruket fra 16,9 uten takboks til 18,1 kWt pr. 100 km med boksen på. Det gir en økning på 6,8 prosent. Det vil redusere rekkevidden fra 409 til 383 kilometer.

I 110 km/t vil forbruket øke fra 18,55 uten boks til 20,9 kWt pr. 100 km. Det gir en økning på 12,67 prosent. Boksen vil da altså redusere rekkevidden fra 373,5 til 331,5 kilometer.

Det kan med andre ord være smart å gå av gassen en smule. I praksis vil du faktisk komme 15 mil lenger når om kjører med skiboks i 80 km/t enn om du legger deg i 110 km/t.

I testen skiller det 193,5 kilometer i rekkevidde mellom å kjøre i 80 km/t uten takboks og 110 med.

PS! Vi har regnet ut rekkevidde ved å trekke fra 10 prosent av netto batterikapasitet (77 kWt), altså 69,3 kWt, med tanke på svinn av effekt, som nevnt tidligere. 69,3 kWt er delt med forbruket vi fikk under de forskjellige hastighetene.

LES OGSÅ: Slik går elbilferien som en drøm