Hopp til innhold

Mini Cooper SE

Den første helelektriske Mini-modellen gjør slett ikke skam på 60 års modellhistorie.

Mini Cooper SE debuterte på Frankfurt-utstillingen høsten 2019, og antall registreringer i Norge begynte å bli synlig rett før påsken 2020. Et snaut år før ble det åpnet for forhåndsbestillinger.

Produksjonen av den helelektriske utgaven skjer på Mini-fabrikken i Oxford, England, og komponentene er i stor grad hentet fra BMW i3, inkludert 11 kW ombordlader (400V/16A, 3-fas).

Det ble imidlertid ikke plass til den nye batteripakken (42,2 kWh) fra modellen som lyder etternavnet 120Ah.

Batteripakken lagrer 32,6 kilowattimer (kWh) brutto. Av dette er 28,9 kWh er tilgjengelig til kjøring – ni færre enn i nevnte BMW i3. Dette skal igjen gi WLTP-rekkevidde på 234 kilometer.

Elmotoren er hentet fra den sportslig orienterte utgaven i3s. Toppeffekten her er 181 hestekrefter (135 kW). I vår første test (lenke nederst) kunne vi konstatere at Mini Cooper SE tar vare på modellens DNA fra 60 års historie, og matchvekten er ikke høyere enn 1.365 kilo.

Cooper SE kommer kun med tre dører, og er praktisk talt lik fossilt drevne utgaver. Den kan ikke trekke tilhenger, men er godkjent for taklast inntil 60 kilo.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 15 timer. Med 3,6 kW/16A 8-9 timer og 7,2 kW/32 A 4-5 timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading cirka tre timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 35 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er 50 kW.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du på Mini.no.

Les også:

Duelltest: Mini og Honda – like store, men svært ulike (2020)