Elbilen Nissan LEAF – salgsstart 8.okt
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det koker blant alle som forventningsfullt lengter etter etter å kjøpe en LEAF. Det drøyer med salgsstart, men nå skal den offisielle datoen være klar – og prisen har økt.
Det er Birger N. Haug som slipper katta ut av sekken. Offisiell lanseringsdato er lørdag 8.oktober. De åpner allerede for forhåndssalg fredag 16.september kl 09:00. Men vi tror kanskje det bare er for dem som allerede har tegna seg som interessenter? Men bevares, det må da være lov for alle å prøve seg.
Ryktene sier at Birger N. Haug får rundt 300-350 LEAF for levering fram til 31.mars 2012. Det er cirka halvparten av den norske kvoten. Om de blir utsolgt kjapt? Det tviler vi ikke på sjøl om prisen begynner å bli stiv. Så her er det førstemann til mølla.
Det skal stå en Nissan LEAF i salgshallen i Bærum. Demobil er fortsatt ikke klar, den skal komme før lanseringsdatoen.
Prisen stiger
Vi har tidligere fått oppgitt en pris på 263.900 kr levert i Oslo / Bærum, se kjøpsveiledningen med elbilmatrisen. Vi anbefaler alle potensielle elbilkjøpere å lese den. Der får dere gode råd på veien og en mer sannferdig angivelse av hvilken kjørelengde dere kan forvente av de ulike elbilene.
Birger N. Haug, Rud, angir nå at prisen har blitt 269.900 kr inkl. frakt, klargjøring og leveringsomkostninger. Det er igjen noen tusenlapper opp fra det som vi fikk oppgitt, og som står på Nissans norske hjemmeside: «Fra 263.900 kr.»
Ikke nok med det 1: Du må nok forvente ytterligere kostnader. Hvis du ikke vil ha svart bil, må du ut med 5.000 kr for metallic. Hvis du ønsker å få bilen levert ut til bruk på vinterføre, må du ha vinterdekk på felg som antydes å koste hele 13-15.000 kr. Gummimatter er også en ekstrakostnad.
Ikke nok med det 2: Vil du hjemme eller på arbeidsplassen ha maksimal ladefart uten å bruke hurtiglading, må du bruke en Nissan-godkjent, norskutvikla løsning som Proxll installerer. Prisen for den er 16.499 kr inkl mva eller månedsleie 499 kr.
Slår vi alt dette sammen, passerer nå Nissan LEAF 300.000 kr i innkjøp. Noe sikkert «trillingene» er fornøyde med, men som er i overkant av hva elbilister generelt håpa på. Tror nå vi.
På den hyggelige siden fortelles det at i garantien på 5 år / 100.000 km for bil og batterier, ligger det 3 års ordinær veihjelp hvor det første året dekker henting av bil med tomme batterier. Nissan spanderer også 5 års abonnement på Carwings som gjør at du kan kommunisere med elbilen via mobil og internett.
Forhandlere?
Ennå har vi ikke fått en offisiell bekreftelse på hvem som blir forhandlere. Det er visst grundige godkjenningsrutiner for å få selge en gullklump som Nissan LEAF.
Men basert på ryktebørsen har vi allerede spekulert i hvem det er og gjengitt dette på hurtigladekartet vårt. For alle LEAF-forhandlere må ha en hurtigladestasjon, f.eks. som denne i Sarpsborg.
Vi antar at følgende vil være forhandlere, men har ennå ikke fått dette offisielt bekrefta:
- Birger N. Haug, Rud
- Birger N. Haug, Økern
- Birger N. Haug, Ski
- Brennes Auto, Sarpsborg
- Gol Auto, Gol
- Sørlandet Bilsenter, Kristiansand
- Ålgårds Auto, Sandnes
- Autocenteret, Bergen
- Witro Bil, Trondheim
Nissan har offentliggjort prisen i Sverige
Vi synes LEAFen begynner å bli vel dyr. Men prisen den akkurat nå er lansert med i Sverige, bekrefter at det ikke er en norsk overprising. Svenskene må ut med SEK 369.900 inkl momsen de ikke kommer unna. Det tilsvarer en pris i Norge, uten mva, på drøye 250.000 kr. Basispris i Norge er offisielt 255.000 kr.
Nissan lanserer verdens billigste hurtiglader
Vi får håpe Nissan får gjennomført noen prisreduserende tiltak for LEAF, slik de tydeligvis har satsa på for hurtigladere. I følge en pressemelding har Nissan klar en hurtiglader som ikke skal koste mer enn ca 55.000 kr. Det er rundt 1/4 av hva vi har inntrykk av at dagens kostnad er. Nissan satser på å rulle ut 5.000 av disse innen 2015 er over.
Hurtigladeren er mindre og enklere å installere enn de eksisterende. Likevel skal den levere nok kraft, helt opp til 62,5 kW. Da har du fylt batteriene fra 0-80% på rundt 20 minutter. Den er basert på CHAdeMO-løsningen og kan også brukes til i-MiEV, C-ZERO og iOn.
Åpenbart et positivt tiltak for raskere å få på plass en god ladeinfrastruktur for elbiler. Takker for den!
Skal du løpende ha siste nytt om LEAF? Da er det aller best å følge med på den intense meningsutvekslingen på elbilforumet. Masse morsom sladder.