Elbilen LEAF på tur i Oslo
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo har hatt visitt av Nissans første salgsframstøt for LEAF. Storveis besøkt, mye nysgjerrighet, begeistret presseomtale og høy entusiasme. Kanskje også Nissan Norge har litt mer å fortelle oss?
Jøss, når vi endelig fikk noen LEAFer til Norge, var det ikke beskjedne dimensjoner. I forrige uke stakk det europeiske roadshowet innom Aker Brygge i Oslo. Med 8 LEAFer, masse mannskap, 2 hurtigladere og et svært telt med presentasjon av elbilen.
I snitt var det ca 100 hver dag som tok seg en prøverunde ut mot Skøyen og tilbake. Utafor kontoret vårt så vi en LEAF titt og ofte i Bygdøy Allé. Noe som sikkert blir hverdagslig om ett år.
Distribusjonen i resten av verden går slett ikke verst, til tross for litt treigere utrulling enn planlagt. Skyldes nok både innkjøring av produksjonen og ikke minst jordskjelvet i Japan. I slutten av juli kunne Nissan feire at det nå på verdensbasis er levert ut 10.100 LEAF.
Ikke reint få fikk bakoversveis av å være på Brygga, og smilene sto planta på norske Nissanfjes. Vi hørte selgere som påsto at de glatt hadde solgt 2.000 av LEAF, bare den kunne leveres imorra! Hvem har sagt at ikke elbil er morsomt?
Det er mye vi lurer på. Noe det fortsatt vil være en stund til. Kverna til en av verdens største bilprodusenter maler langsomt – dog sikkert. Vi tok en kjapp prat med Frode Langli, Marketing Manager i Nissan Norge. Her er en summarisk gjengivelse av svarene på spørsmålene våre.
Kan vi skrive kjøpskontrakt her?
– Nei, ikke før salgsstart som blir medio september. Da har vi demobiler i Norge, og du kan endelig gjøre et kjøp. I ventetida er det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden vår.
Hvor mange har så langt registrert seg der?
– Vi er nå på knappe 1.300.
Når får kunden som skriver kontrakt nr 100, levert LEAFen sin?
– Utleveringene starter i 4.kvartal. Men vi har ennå ikke oversikt over takten bilene kommer inn.
Hvor mange LEAF kommer til Norge?
– Vi er lovt et volum ut mars 2012 (japansk regnskapsår). Men idag kan vi ikke forplikte oss til dette. Imidlertid er Norge prioritert i Norden og Europa. Det blir helt sikkert et betydelig antall.
Hvilke forhandlere skal selge LEAF?
– Vi er fortsatt i en sertifiseringsprosess. Derfor kan det ennå ikke bekreftes hvem det blir, ei heller hvor mange. Men det blir i de største byene, og vi skal ha oversikten klar til salgsstart.
Stemmer det at forhandlerne vil ha hurtigladere tilgjengelige?
– Ja, det er et absolutt krav for å være LEAF-forhandler, og den største kostnaden. Vi tror at de fleste steder vil hurtigladerne være offentlig tilgjengelige og åpne døgnet rundt.
(Vår kommentar: Bildet til høyre viser fundamentet for hurtigladeren til Nissanforhandleren i Trondheim.)
Dere har offentliggjort en pris, men hva blir egentlig totalkostnaden?
– 255.000 kr er levert Drammen havn. I tillegg kommer lokale reg. / lev.omkostninger. Disse er ennå ikke bestemt, sier Frode og vender seg til en representant fra den lokale forhandleren Birger N. Haug. Selgeren vet det heller ikke, men kan fortelle at de i Oslo/ Bærum for vanlige biler normalt belaster med 5.950 kr i reg. / lev.omkostninger.
Det er ikke mye tilleggsutstyr å velge mellom, men hva er mest aktuelt?
– Metallic lakk koster 4.000 kr. Det vil si, dette gjelder fire av de valgbare fargene (hvit, rød, blå og sølv), mens svart er den eneste fargen som ikke er metallic.
Vinterhjulene har vært dyre for i-MiEV, hva med LEAFs?
– Vi har ikke ennå ikke prisene klare. Men det er lett tilgjengelige dimensjoner (205/55/R16), så vi må være konkurransedyktige med det som generelt er i markedet.
Vinterhjul får oss til å tenke på den skreddersydde pakka for kaldt klima. Hva inneholder den?
– Oppvarmede seter, ratt, utvendig speil og et «batteriteppe». Det siste skal sørge for at batterienes kjernetemperatur aldri blir lavere enn minus 17 grader. Noe som kan være skadelig for batteriene. Batterioppvarmingen henter strøm fra batteriene, så da er det en fordel å stå på lading.
Så har vi det helt spesielle ekstrautstyret – montering av en boks som er et spesielt ladeuttak. Er det obligatorisk?
– Nei, det er ikke et krav, men en anbefaling. Bekvemmelig fordi ladeledningen henger klar på veggen. Utstyret bidrar til økt sikkerhet ved lading, og ladefarten kan derfor være høyere enn hvis du bruker vanlige stikkontakter.
Hvem monterer og hva er prisen på dette ladeuttaket?
– Vi jobber med en avtale med Proxll. Prisen må vi komme tilbake til. Vi ser også på en finansieringsløsning med månedsleie.
Den ene ladeledningen som leveres med elbilen, hva er den tilpassa?
– Den løse ledningen som følger bilen, har det vanlige støpselet vi bruker i Norge (Schuko). Denne kan brukes på dagens offentlige ladestasjoner. Men ladefarten vil være lavere enn for de egenmonterte ladeuttakene som har en sikkerhet som tillater høyere, kontinuerlig strømtrekk.
Hvor lang tid vil det egentlig ta å lade en LEAF fra 0-100%?
– Med ladeuttaket vi anbefaler, vil det være ca 7 timer. På offentlige ladestasjoner og andre steder hvor det er vanlig stikkontakt, blir ladefarten vesentlig lavere. Jeg tipper 10-12 timer for en fullading. På den annen side, hurtigladerne våre – og andre som settes opp – gir en mulighet for 80% påfyll på under en halvtime.
I Norge går vi på ski og sykler. Hengerfeste er det ikke, men har dere takstativ / skiboks?
– Høyst sannsynlig vil det være noe som passer fra Thule. Men vi har ennå ikke undersøkt dette.
Kommer dere til å gjøre som de andre store bilimportørene, utstyre LEAF med Elbilforeningens velkomstpakke og påspandere første års medlemskap i det store norske elbilfellesskapet?
– Vi vurderer dette og kommer tilbake til det før salgsstart i medio september.
Hva er garantien LEAF leveres med?
– 5 år eller 100.000 km, avhengig av hva som nås først, både for bil og batterier.
Har Nissan attraktiv forsikring for LEAF?
– Vi holder nå på med å lage et tilbud.
Har dere et tilbud om leasing / leie for å senke terskelen for å ta i bruk en LEAF?
– Vi har sett på dette. Problemet med leasing er at mva kommer i tillegg, mens kjøp er mva-fritt. Derfor er kjøp betydelig mer lønnsomt. Utleieselskaper har vist interesse, og vi jobber videre med det.
Dere har noen sneisne greier med programmer for mobiltelefon. Kan dette brukes i Norge og til hva?
– For iPhone er den allerede tilgjengelig på norsk. Android er i løypa, først nå lansert i USA. Jeg synes at muligheten for å styre varme / klimaanlegg er attraktivt, da kan f.eks. bilen bli oppvarmet mens den står på lading. Dessuten kan lading slås av og på, kanskje aller mest interessant i land med varierende strømpriser.
LEAF er smart, men er elbilen så smart at den kan fortelle deg hvor ladestasjonene er i Norge?
– Ja. Norske ladestasjoner følger med som POI i kartverket til navigasjonen.
(Vår kommentar: Eh, som vi ikke visste det… NOBIL leverer nå ladestasjonsdata til Nissans leverandør av kartverk. Vi er spente på om vi skal få dette til å fungere med automatiske oppdateringer, nærmest i sanntid.)
Hva tror du egentlig blir kjørelengden for LEAF under norske forhold?
– Den europeiske testsyklusen gir 175 km kjørelengde. Dette vil imidlertid variere med topografi, kjørestil, temperatur, batteriets alder osv. I Norge tror vi at kjørelengden i verste fall kan bli under 100 km. Men dette må vi skaffe oss mer erfaring med.
Tusen takk til Frode Langli. Elbil.no synes aldri – ALDRI – vi får nok utfyllende svar på alle spørsmålene vi samler opp. Ei heller denne gangen. Men tro oss, vi har fått vite alt som foreløpig er offisiell Nissan-informasjon. Og det er bedre for oss å spre dette enn alle mulige rykter, f.eks. sånn som at det i Norge totalt vil bli levert 900 LEAF i løpet av siste kvartal 2011 og 1.kvartal 2012
Vi kan love dere å komme med mer så snart det lettes ytterligere på LEAF-lokket. Husk at det heller ikke er så lett for alle som har vært involvert i den tradisjonelle bilindustrien, å plutselig kunne alt om elbil. De må få dette i små porsjoner nedover i systemet. Så får vi elbilnerder være litt tålmodige. Nissanfolket er entusiastiske og flinke til å lære – og de har et spennende produkt.
I mellomtida kan de som gidder, le litt av hvordan Nissan blir harselert med fordi de nå har hatt en konkurranse om hva som skal være hilsetegnet for LEAF-sjåfører. I Norge er vi vant til at elbilister hilser på hverandre, særlig før det ble veldig mange av oss. Men kanskje Nissan starter litt tidlig etter at knappe 4.000 LEAF er levert i stoooore USA. Hva er sjansen for å treffe en annen LEAF-elbilist?
Videoen starter med ett minutt klapping for programverten, deretter kommer det en del sleivete kommentarer. Det er da lov å spøke med elbil!
The Colbert Report | Mon – Thurs 11:30pm / 10:30c | |||
Nissan’s ‘LEAF Wave’ Deadline | ||||
|