Elbilen LEAF med diplom, lysorgel og 2013-modell

På service får du diplom og ros fra Nissan. Vi kan så smått begynne å glede oss til 2013-modellen som har fått detaljene avslørt. Og Oslos fabelaktige lysorgel med LEAFer er fanget på film.
Elbildiplom
Et par bekjente med LEAF har vært hos Birger N Haug for første service. Strålende kunne de returnere med skriftlig ros, og ikke bare stjerner i øya, men også på papiret. For oss som er gamle nok, virker det nesten som de hadde vært søndagsskolen og samla sølvfisk i garnet for godt oppmøte. For hos Nissan får du servicerapport med stjerner som forteller hvor godt du tar vare på batteriene.
Følgende parametere måles det fra – med 1 til 5 stjerner som belønning:
- Hyppig bruk av hurtiglading
- Hyppig opplading når batteristatusen allerede er høy
- For stort strømforbruk under kjøring
- Langvarig oppbevaring med fulladet batteri
Dette gir oss en liten idé om hvilke forhold Nissan bekymrer seg for kan påvirke batterienes levetid. Ikke overraskende handler det om hvordan strøm tilføres batteriene og hvordan strøm trekkes ut av dem…
Ingen av våre bekjente klarte fullt hus. Den ene fikk en firer på hurtiglading. Nummer to fikk det samme og en firer på hyppig opplading. Men de kunne begge glede seg over at «Ditt resultat er veldig høyt og bra for batteriet ditt». Dessuten viser segmentene på toppen av arket at batterikapasiteten så langt ikke skal være forringa – etter knappe 20.000 km på veien.
Det er litt artig og positivt det Nissan forsøker å formidle til elbilistene. Hvem blir så den første med 4 ganger 5 stjerner på diplomet? Full score. Vi venter bokstavelig talt i spenning.
2013
43.000 LEAF skal nå være solgt over hele verden. Rundt 5% av disse i LEAF-landet Norge. På tirsdag var det i Japan offisiell avduking av 2013-modellen. Ingen revolusjon venter oss, men en gradvis forbedring må vi tro.
Endring av motoren og redusert bruk av sjeldne – og dyre – jordmetaller. Motoren får en bedre integrering av kraftelektronikken slik at både volum og vekt på det elektriske drivverket er redusert med et titalls prosenter.
- Sammen med andre vektreduksjoner på komponenter, bl.a. batterikassa, utgjør dette tilsammen 80 kilo eller ca 5%. Slikt har alltid en betydning for kjørelengden. Sammen med mer effektiv bremseregenering og reduksjon av energiforbruk for oppvarming, skal rekkevidden øke til 228 km i japansk kjøresyklustest (som er den snilleste i verden?). Vi får se hva det reelt blir i Norge.
- Mange kan glede seg over at gjenværende batterikapasitet vil bli vist i prosenter. Fint å ha som en tilleggsopplysning til gjenværende rekkevidde som nå angis i kilometer. Sistnevnte kan være litt – eh – følsom og forvirrende.
- Så er det litt estetiske forbedringer og annet småsnadder.
- Det introduseres flere utstyrsnivå med et som skal være billigere enn dagens LEAF. I Japan er prisforskjellen mellom dyreste og billigste variant såpass som nesten 20%. Pris før japanske subsidier starter på ca 240.000 norske kroner.
Vi har vært i kontakt med PR & Communications Manager Marina Maneas Bakkum i Nissan Norge for å høre når 2013-modellen kommer hit:
– Vi veit foreløpig svært lite og har ennå ikke fått konkrete opplysninger. Men det vi veit, er at det blir forskjeller mellom modellene i Japan og Europa.
Her er pressemeldinga til Nissan Global og en liten introduksjonsfilm av den nye modellen.
Lysorgel med LEAFer
Vi avslutter med en liten filmsnutt fra festen Nissan hadde i oktober på Youngstorget i Oslo. Ser ut som en fantasifull og artig begivenhet.