Hopp til innhold

Porsche Taycan 4S

Taycan 4S er den foreløpig mest prisgunstige inngangen til helelektrisk Porsche.

Men noen billigbil var den likevel ikke ved introduksjon, med startpris på drøyt 900.000 kroner. 4S vil uansett passere millionen når en av tre utstyrspakker er lagt til. «Nordisk» heter den rimeligste, som tar bilprisen til 1.027.900 kroner (ajour januar 2020).

Modellversjonen ble bekreftet i oktober 2019, og er altså rundt 400.000 kroner billigere i utgangspunktet enn neste alternativ, nemlig Turbo-utgaven.

Dermed tyder mye på at 4S-utgaven, som i likhet med øvrige utgaver har firehjulsdrift, vil utgjøre hovedvolumet av de norsksolgte bilene.

Den lavere prislappen skyldes i stor grad to ting: Toppeffekten er skrudd ned, samtidig som batterikapasiteten er mindre enn på Turbo / Turbo S. I 4S-utgaven har batteripakken en bruttokapasitet på 79,2 kilowattimer (kWh).

Foreløpig er det ikke bekreftet hva netto tilgjengelig kapasitet til kjøring utgjør av brutto, men den WLTP-oppgitte rekkevidden er 407 kilometer. Det er 43 kilometer mindre enn teoretisk maks for Turbo-utgaven.

Samme batteripakke som i toppmodellene er tilgjengelig også på 4S, et tillegg til rundt 60.000 kroner kalt Performance Battery Plus, og teoretisk maksrekkevidde øker da til 463 kilometer. Dette gir også teoretisk makseffekt (med overboost) på 571 hestekrefter (420 kW), mot 530 (390) i basisutgaven.

Systemeffekt i normaldrift er forøvrig 435 hestekrefter (320 kW) for basisutgaven av 4S.

Dersom man velger den mindre batteripakken, faller maksimal lynladefart fra 270 til 225 kW (tilsvarer 16,7 prosent).

En praktisk egenskap man uansett får, som skiller Porsche fra de fleste andre elbilprodusenter, er løpende visning av batteritemperatur i absolutte tall.

Man kan følge med på hvor raskt batteripakken kjøles ned avhengig av utetemperatur, om det rett og slett blir for varmt og ikke minst hvordan temperaturen påvirkes før og under hurtiglading.

Taycan er forøvrig typegodkjent for taklast inntil 75 kilo, men kan ikke trekke tilhenger.

NORMALLADING: Med 11 kW/16A (400V, 3-fas) tar fullading cirka ni timer. Med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) 12-13 timer og med 3,6 kW/16 A anslagsvis 25-26 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid rundt 37-38 timer).

HURTIGLADING: Taycan kan lade med maksimalt 270 kW DC på IONITYs nye generasjon av hurtigladere, også kalt lynladere. Porsche oppgir selv en ladetid på 22,5 minutter fra 5 til 80 prosent under optimale forhold. Ved bruk av en klassisk 50 kW-lader øker tidsbruken til drøyt halvannen time under ellers like forutsetninger.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Porsche Norge.

Les også:

Test: Denne elbilen svinger det virkelig av (2020)