Hopp til innhold

Opel Corsa-e

Etter å ha vært på markedet siden 1982, er Opels Corsa-modell endelig blitt elektrisk i 2020.

For Opels del startet det elektriske eventyret for litt over tre år siden, med Opel Ampera-e. Da den kom var den absolutt best i kompaktklassen på rekkevidde.

Ikke lenge etter solgte General Motors (GM) Opel til PSA-gruppen. Det betød at tyske Opel fikk tilgang til det Peugeot, Citroën og DS hadde på gang på elbilfronten, og småbilen Corsa-e er det første konkrete resultatet.

Neste helelektriske modell blir Mokka-e. Som slektningene Peugeot e-208, Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback e-tense er Corsa-e bygd på konsernets nye eCMP-plattform, som gir rom for helelektriske drivlinjer.

Det betyr også at Corsa-e har varmepumpe (5 kW), som betyr mindre energibruk til oppvarming vinterstid. Batteripakken har dessuten aktiv kjøling (væskebasert).

Elmotoren over forhjulene har maksytelse på 136 hestekrefter (100 kW), mens batteripakken har en bruttokapasitet på 50 kilowattimer (kWh). Av disse skal 46,3 være tilgjengelige til kjøring, når buffer i topp og bunn – for å beskytte batteriet og øke levetiden – er trukket fra.

Det gir en teoretisk rekkevidde på 337 kilometer etter WLTP-målesyklusen, som ikke er noen utfordring å matche på landeveiskjøring i sommerhalvåret.

Modellen er registrert for fem personer, og er også familievennlig på den måten at det er tre ISOfix-fester for barneseter i bilen.

Standard kan Corsa-e normallade med inntil 7,4 kW effekt (230V/32A) via Type 2-ladeboks. Den større ombordladeren på 11 kW (400V/16A) skal bli tilgjengelig som ekstrautstyr.

Teoretisk maksfart ved DC-hurtiglading er 100 kW. Det nådde vi for et kort øyeblikk i vår første test.  Generelt hurtiglader PSA-elbilene effektivt mellom 10 og 60 prosent – før hastigheten daler vesentlig.

PSAs småbiler er uansett klart raskest på lynladefeltet. 

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta opptil 28 timer. Med 3,6 kW/16A 13-14 timer og 7,2 kW/32 A rundt sju timer. Med 11 kW/32 A (400V, 3-fas) tar fullading i underkant av fem timer (tre sistnevnte via hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) skal ta 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. Teoretisk maksfart er 100 kW.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Opel Norge.

Les også:

Test: Endelig lynladet en småbil 100 kW (2020)