Hopp til innhold

Nissan LEAF 40 kWt (2018)

Den andre generasjonen av Nissan LEAF ble lansert på det norske markedet i januar/februar 2018, og kom med en rekke oppgraderinger.

2018-modellen fikk nytt eksteriørdesign og en rekke nye egenskaper, men baserer seg på samme plattform som første generasjon. Det er hovedgrunnen til at heller ikke 2018-modellen kommer med tilhengerfeste som tilvalg. I 2019 kom en ny og oppgradert versjon.

Blant nyhetene er vesentlig økt motorytelse og at LEAF nå kommer med 6,6 kW-ombordlader som standard (tidligere var 3,3 kW standard og 6,6 tilvalg). Dersom man har en hjemmeladestasjon med 7,2 kW/32A effekt (230V, 1-fas), kan batteriet fullades på 7,5 timer.

Den gamle Type 1-kontakten under ladeluken foran er byttet ut med mer Europa-vennlige Type 2, mens CHAdeMO-hurtiglading er beholdt. For småbarnsfamilier kan det dessuten være en fordel at Isofix-feste for barnesete nå også finnes i passasjersetet foran.

Med nye LEAF kom også begrepene e-Pedal og ProPilot (kun høyeste utstyrsnivå). Førstnevnte gir kraftigere regenerering, og Nissan hevder at de er eneste merke som kan stoppe elbilen helt i bakke opptil 30 prosent helling.  Løsningen er ikke revolusjonerende, men effektiv (assisteres også av bilens fysiske bremser).

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

Leaf er 4,49 meter lang, 1,78 bred og 1,53 høy. Bagasjerommer rommet 435 liter og bilen har ingen frunk.

Leaf kan ha taklast opptil 35 kilo, men har ikke støtte for tilhenger.

Ytelse

Med en motor som yter 110 kW (150 hk) har Leaf et dreiemoment på 320 Nm. Dette gjør at bilen når 100 km/t på 7,9 sekunder. Leaf har en toppfart på 144.

Drivhjul

Nissan Leaf leveres kun med forhjulsdrift.

Batterikapasitet og rekkevidde

I oktober 2011 kom den første generasjonen av LEAF med batteripakke som hadde 24 kWh bruttokapasitet. Ved overgangen til 2016 ble kapasiteten oppjustert til 30 kWh (24 kWh fantes fortsatt for den som ønsket det), før den andre generasjonen (med utstyrsnivåene Acenta, N-Connecta og Tekna) så fikk 40 kWh. Av disse kan rundt 37 benyttes til kjøring, mens resten er avsatt som buffer i topp og bunn av batteriet.

Dette gjør at Nissan Leaf med 40 kWt batteri fra 2018 har en WLTP-rekkevidde på 270 kilometer.

Garanti

Leaf 2018 ble levert med 5 års reklamasjonstid og opptil 100 000 kjørte kilometer.

Normallading

Hurtiglading

Tekniske spesifikasjoner Nissan Leaf 2018 (40 kWt)

Batterikapasitet brutto40.0 kWh
Batterikapasitet netto39.0 kWh
Batterigaranti km160000 km
Batterigaranti år8 år
Akselerasjon 0-100 km/t7.9 sek
Topphastighet144 km/t
Hurtiglading, typeCHAdeMo
Antall sitteplasser5
Energiforbruk1.71 kWh / mil
Rekkevidde NEDC350 km
Rekkevidde WLTP270 km
Rekkeviddeanslag sommer275 km
Rekkeviddeanslag vinter200 km
Egenvekt uten fører1580 kg
Tillatt totalvekt1995 kg
Maksimal tilhengervekt0 kg
Maksimal taklast35 kg
Lengde4490 mm
Bredde karosseri1788 mm
Høyde1530 mm
Bredde m/speil mm
Motorytelse total kW110 kW
Motorytelse total hk150 hk
Dreiemoment total320 Nm